Danmarks Socialdemokratiske Ungdoms uddannelsespolitiske fallit

1. De unge socialdemokraters postulat
Mette With Hagensen, formand for foreningen ”Skole og Forældre”, har spurgt mig, hvordan jeg vil præsentere skolelivet i en introduktionspiece til nye forældre til børn i 1. klasse.

Baggrunden for hendes forespørgsel var, at formanden for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU), Alexander Grandt Petersen, på sin FB-profil i en eller anden galoperende tilstand af centrum-venstre-trøstesløshed havde postuleret, at jeg nok ville skrive sådan her i en hypotetisk introduktionspiece:

“Her i vores skole har vi ikke fokus på, at eleverne skal præstere godt og opfatte sig selv som en succes. Nederlag er nemlig ikke skadeligt for børns læring. Det er det rene pjat at forestille sig, at skolen er et sted hvor vi arbejder med at eleverne præsterer. Her på vores skole, er det ikke så afgørende om alle elever gør det godt. Vi håber dit barn får en god skolegang.”

2. De unge socialdemokraters objektivitet
Deraf, må man forstå, er DSU’s bud på selvsamme formulering er det omvendte. Sådan her skriver en socialdemokratisk skolereformtilhænger altså til nye forældre:

“Her i vores skole har vi fokus på at eleverne skal præstere godt og opfatte sig selv som en succes. Nederlag er nemlig skadeligt for børns læring. Skolen er et sted, hvor vi arbejder med, at eleverne præsterer. Her på vores skole er det ikke så afgørende, om alle elever gør det godt. Vi håber dit barn får en god skolegang.”

Kodeordene i begge Alexander Grandt Petersens forslag er:”børn, læring, præstation, succes, nederlag”. Vi ender kort sagt med konkurrencestatens kombination af succes-soldater og opportunister.

3. Et tredje forslag
Dermed er vi tilbage ved Mette With Hagensens forespørgsel. At forestille sig, hvad man rent faktisk bør skrive i sådan en introduktionsskrivelse, er naturligvis en slags leg. Der er jo i det konkrete tilfælde masser af situationsbestemte faktorer at tage hensyn til. Men altså som en leg, et slags udgangspunkt, er her et forslag, hvor jeg prøver, for sammenligningens skyld, at fastholde selve formen:

”Her i vores skole inviterer vi elever til at fordybe sig i kundskaber om både Danmarks og andres landes fortællinger, videnskab og folkelighed i en demokratisk og kreativ ånd. Skolen er et sted, hvor vi arbejder med åndsfrihed, solidaritet og fantasi samt med elevernes følelsesmæssige og sanselige samspil med deres omverden. Måske tror nogle af jer, at det handler om jeres ”børns læring”, men det var i Antorinis og KL’s tid. I dag handler lærerarbejdet, som det altid har gjort, om et tålmodigt og vedholdende arbejde med at udvikle elevens kærlighed til den fælles verdens kundskaber samt om at holde et opmærksomt øje med elevens udvikling og dannelse i forbindelse hermed. Vi håber dit barn får en god skolegang”.

 

Her er der links til de to tråde:
a. Alexander Grandts tråd:https://www.facebook.com/agp89/posts/10152395249456262?pnref=story

b. Den tråd, hvor Hagensen beder om en alternativ formulering:https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10152810073189481&id=837549480&pnref=story

Skriv en kommentar