Blog-arkiv

Her er en oversigt over alle blogindlæg, både på nærværende hjemmeside fra marts 2013 til i dag og på www.folkeskolen.dk fra 2009 til 2013:

Marts 2025:

Diskussion af rapport om skærme i skolen. http://www.thomasaastruproemer.dk/diskussion-af-rapport-om-skaerme-i-skolen.html

Konference på DPU: “Demokratisk dannelse og åndelig oprustning”. http://www.thomasaastruproemer.dk/konference-paa-dpu-demokratisk-dannelse-og-aandelig-oprustning.html

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, januar-februar 2025. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-januar-februar-2025.html

 

Februar 2025:

Lotte Rods kamp for fritidspædagogikken. http://www.thomasaastruproemer.dk/lotte-rods-kamp-for-fritidspaedagogikken.html

 

Januar 2025:

Center for Karakterdannelse i Grundtvigsk Tidende. http://www.thomasaastruproemer.dk/center-for-karakterdannelse-i-grundtvigsk-tidende.html

Den hemmelige socialdemokrat: Da Socialdemokratiet kuppede Socialdemokratiet. http://www.thomasaastruproemer.dk/da-socialdemokratiet-kuppede-socialdemokratiet.html

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, november-december 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-november-december-2024.html

 

December 2024:

Merete Riisagers kamp for pædagogiske formål og en refleksion over tidens uddannelsespolitiske muligheder. http://www.thomasaastruproemer.dk/merete-riisagers-kamp-for-gymnasiets-og-paedagogikkens-formaal.html

DPU’s problemer med filosofi og pædagogiske formål. http://www.thomasaastruproemer.dk/dpus-problemer-med-filosofi-og-paedagogiske-formaal.html

 

November 2024:

Ny bog: Trivsel og mistrivsel – mellem offergørelse og kompetencegørelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/ny-bog-trivsel-og-mistrivsel-mellem-offergoerelse-og-kompetencegoerelse.html

Ny bog om skoleledelse: Finn Wiedemanns kritiske arbejde. http://www.thomasaastruproemer.dk/ny-bog-om-skoleledelse-finn-wiedemanns-kritiske-arbejde.html

Hvad er en eksamen? http://www.thomasaastruproemer.dk/hvad-er-en-eksamen.html

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, september-oktober 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-september-oktober-2024.html

 

Oktober 2024:

Hvad vil det sige at være borgerlig? http://www.thomasaastruproemer.dk/hvad-vil-det-sige-at-vaere-borgerlig.html

 

September 2024:

Syv indlæg om Center for Karakterdannelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/indlaeg-om-center-for-karakterdannelse.html

Undersøgelse af relationskompetence og skældud. http://www.thomasaastruproemer.dk/undersoegelse-af-relationskompetence-og-skaeldud.html

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, juli-august 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-juli-august-2024.html

 

Juli 2024:

ChatGTP om Claus Holms fyringer på DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/chatgtp-om-claus-holms-fyringer-paa-dpu.html

Center for Karakterdannelse – nogle svar til Lærke Grandjeans “åbne brev”. http://www.thomasaastruproemer.dk/center-for-karakterdannelse-nogle-svar-til-laerke-grandjeans-aabne-brev.html

 

Juni 2024:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, maj-juni 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-maj-juni-2024.html

Foredrag fra 2011 om børnehavernes filosofi: http://www.thomasaastruproemer.dk/oplaeg-fra-2011-om-boernehavernes-filosofi.html

The inner contradiction of sustainabiity. http://www.thomasaastruproemer.dk/the-inner-contradiction-of-sustainability.html

De konservative og skolereformen. http://www.thomasaastruproemer.dk/de-konservative-og-skolereformen.html

 

Maj 2024:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, marts-april 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-marts-april-2024.html

 

April 2024:

Ekspertgruppe om kønspædagogik. http://www.thomasaastruproemer.dk/ekspertgruppe-om-koenspaedagogik.html

Stor ansættelsesrunde på DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/stor-ansaettelsesrunde-paa-dpu.html

Aarhus Universitet skjuler relevant information for universitetets bestyrelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/aarhus-universitet-skjuler-relevant-information-for-universitetets-bestyrelse.html

Universitetet og dets fjender. http://www.thomasaastruproemer.dk/universitetet-og-dets-fjender.html

 

Marts 2024:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, januar-februar 2024.  http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-januar-februar-2024.html

Fra seminarier til professionshøjskoler. http://www.thomasaastruproemer.dk/fra-seminarier-til-professionshoejskoler-forsoeg-paa-en-oversigt.html

 

Februar 2024:

Europa-Parlamentet skriver om forskningsfriheden i Danmark. http://www.thomasaastruproemer.dk/europa-parlamentet-skriver-om-forskningsfriheden-i-danmark.html

Faglige bedømmelser af to ansøgninger om professorater i pædagogik, 2023 og 2014. http://www.thomasaastruproemer.dk/to-bedoemmelser-af-ansoegninger-om-professorat-i-paedagogik-2023-og-2014.html

Hedevig Baggers pædagoguddannelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/hedevig-baggers-paedagoguddannelse.html

 

December 2023:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, november-december 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-november-december-2023.html

 

November 2023:

Dannelsen på DPU: Asger Sørensens kritiske tale på Dansk Filosofisk Selskabs årsmøde. http://www.thomasaastruproemer.dk/dannelse-paa-dpu-asger-soerensens-tale-ved-dansk-filosofisk-selskabs-aarsmoede.html

Klassisk progressivistisk litteraturliste. http://www.thomasaastruproemer.dk/progressivistisk-litteraturliste.html

 

Oktober 2023:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, september-oktober 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-september-oktober-2023.html

 

September 2023:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, juli-august 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-juli-august-2023.html

 

August 2023:

I skolereformens kølvand. http://www.thomasaastruproemer.dk/i-skolereformens-koelvand.html

Danmarks Pædagogiske Universitet – opgør og deroute. http://www.thomasaastruproemer.dk/historien-om-danmarks-paedagogiske-universitet-opgoer-og-deroute.html

 

Juni 2023:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, juni 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-den-2-24-juni-2023.html

Advokatundersøgelse: DPU har brudt forvaltningsloven. DM accepterer det.    http://www.thomasaastruproemer.dk/advokatundersoegelse-dpu-har-brudt-forvaltningsloven-dm-accepterer-det.html

 

Maj 2023:

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, d. 10. maj – d. 31. maj 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-d-10-maj-d-31-maj-2023.html

Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, d. 10. april – d. 8. maj 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-d-10-april-d-8-maj-2023.html

 

April 2023:

Uddannelses- og universitetspolitiske noter, den 7. marts – den 4. april. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelses-og-universitetspolitiske-noter-d-7-marts-d-4-april-2023.html

 

Marts 2023:

Trykkefrihedsselskabets ytringsfrihedspris: Sapphoprisen. http://www.thomasaastruproemer.dk/trykkefrihedsselskabets-ytringsfrihedspris-sappho-prisen.html

Universitetspolitiske noter, den 18. februar – den 5. marts. http://www.thomasaastruproemer.dk/universitetspolitiske-noter-den-18-februar-den-5-marts.html

 

Februar 2023:

Universitetspolitiske noter, d. 9. januar – d. 15. februar 2023.    http://www.thomasaastruproemer.dk/universitetspolitiske-noter-den-9-januar-den-15-februar-2023.html

 

Januar 2023:

Dekan Johnny Laursen forsvarer fyringerne på DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/johnny-laursen-forsvarer-fyringerne-paa-dpu.html

Barnlig eller barn-lig. http://www.thomasaastruproemer.dk/barnlig-eller-barn-lig.html

 

December 2022:

Indlæg og artikler om afskedigelser på DPU

Indsigelse vedrørende varslet afskedigelse

 

September – november 2022: Vidnesbyrd: Dagbog fra DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/vidnesbyrd-dagbog-fra-dpu-sagen.html

 

September 2022:

Tænkningens spørgsmål: Svend Brinkmann og hans kritikere

Alment farlige tanker 15: August 2022

 

August 2022:

Alment farlige tanker 14: juli 2022

 

Juni 2022:

Alment farlige tanker 13: juni 2022

En ”pædagogisk vulkan”: Lars Qvortrups status over folkeskolens udvikling siden 2013

 

Maj 2022:

Alment farlige tanker 12, d. 5. – 31. maj 2022

What Is a Lockdown?

 

April 2022:

Alment farlige tanker 11, d. 12. – 27. april 2022

Alment farlige tanker 10, d. 18. marts – d. 12. april 2022

Rapport fra biostatens indre

 

Marts 2022:

Kritik af DPU-rapport om universitetspædagogik

Oversigt over tvangsvaccinationens stemmer

Pædagogiske rester fra sommeren 2020 til april 2022

Alment farlige tanker 9, d. 3-17. marts 2022

Liste over Iben Benedikte Valentin Jensens produktion

 

Februar 2022:

Alment farlige tanker 8, d. 15.-28. februar 2022

Alment farlige tanker 7, d. 7.-14. februar 2022

Alment farlige tanker 6, d. 14. januar – d. 3. februar 2022

 

Januar 2022:

Biopolitisk oprør på CBS: Fuld brevveksling

Isolerede tanker 17, d. 3.-13. januar

 

December 2021:

Isolerede tanker 16, d. 15.-30. december

Isolerede tanker 15, d. 2.-14. december 2021

Analyse af Udviklingsgruppens notater om læreruddannelsen, december 2021

 

November 2021:

Isolerede tanker 14: d. 12.-30. november 2021

Alment farlige tanker 5, d. 27. oktober – d. 11. november

 

Oktober 2021:

Alment farlige tanker 4, d. 6. – 25. oktober

Forslag til beskrivelse af faget pædagogik på Den Frie Læreruddannelse i Herning

En folkesocialistisk deroute: Anmeldelse af Holger K. Nielsen: ”Det var det værd – politisk tilbageblik”

Alment farlige tanker 3, d. 14.- 29. september 2021

 

September 2021:

Oplæg til arrangement ifm. udgivelse af bogen “Den store nedlukning”

Alment farlige tanker 2, d. 2.-11. september

Alment farlige tanker 1, d. 18. – 31. august

 

August 2021:

Isolerede tanker 13, d. 4.-15. august

Det Radikale Venstres skoleudspil “Tænk frit – tænk børn”

Isolerede tanker 12, d. 18. juni – d. 3. august

 

Juli 2021:

LinkedIn angriber ytringsfrihed og demokrati

 

Juni 2021:

Isolerede tanker 11, d. 21. maj – d. 10. juni

 

Maj 2021:

Isolerede tanker 10, d. 9.-20. maj

Isolerede tanker 9, d. 24. april – d. 8. maj

 

April 2021:

Isolerede tanker 8, d. 10. – 24. april

Isolerede tanker 7, d. 13. marts – d. 9. april

 

Marts 2021:

Kommentar til Lars Qvortrups og Jens Rasmussens bog “Skoleret – et lærestykke til forskere, myndigheder og medier”

Isolerede tanker 6, d. 3-11. marts

Det nye seminarium og Stefan Hermanns faglige deroute

Fra pissedårlig pædagogik til pissedårlig pædagogik

Opgør med Grundlovens §79

Isolerede tanker 5, d. 25. februar – d. 2. marts

 

Februar 2021:

Isolerede tanker 4, d. 20-24. februar

Isolerede tanker 3, d. 9.-19. februar

Biostatens politiske og filosofiske konstruktion: Analyse af Udredningsgruppens rapport

Isolerede tanker 2, d. 26. januar – d. 8. februar

 

Januar 2021:

Pædagogisk og politisk regnemaskine: Noter til Pernille Rosenkrantz-Theils og Ane Halsboe-Jørgensens bog “Det betaler sig at investerer i mennesker”.

Indlæg og artikler om et frit lærerseminarium

Isolerede tanker 1, d. 20-26. januar

Smittede tanker 82, d. 19. december – 20. januar

 

December 2020:

Smittede tanker 81: The Great Reset – konspiration eller faktum?

Smittede tanker 80: Tvangsvaccinationer og vaccinepas

Smittede tanker 79, d. 10-18. december

Anmeldelse af Keld Skovmand & Lene Tanggaard: “Hvad vi taler om, når vi taler om at lære – syv lærestykker til skolen”

Den store skolekommission 1919-23

Smittede tanker 78, d. 5-9. december

Radikale noter

Noter til SF’s historie

 

November 2020:

Smittede tanker 77, d. 21-25. november

Smittede tanker 76, d. 15-20. november

Smittede tanker 75, d. 9-14. november

Fødevarestyrelsens to breve til minkavlerne

Smittede tanker 74, d. 2-8. november

Sundhedsfaglig erklæring imod corona-politikken

Smittede tanker 73, d. 1. november

 

Oktober 2020:

Pædagogiske noter fra efteråret 2020

Smittede tanker 72: Proportionalitetsprincippet og det ekstreme forsigtighedsprincip

Smittede tanker 71, d. 27. oktober

Smittede tanker 70: Sundhedsstyrelsens mundbindsbegrundelser

Smittede tanker 69: MeToo-ugerne i oktober

Smittede tanker 68: Biostaten og konkurrencestaten – Økonomisk Råd og Finansministeriet

Smittede tanker 67, d. 21. oktober

Smittede tanker 66, d. 15. oktober

Smittede tanker 65, d. 5. oktober

Merete Riisagers bog om selvbyggerbørn

 

September 2020:

Smittede tanker 64, d. 30. september

Smittede tanker 63, d. 24. september

Smittede tanker 62: To biopolitiske breve til skoler og forældre

Smittede tanker 61: Anders Bondos kronik og arbejdstidsaftalen med KL

Smittede tanker 60, d. 20. september

Smittede tanker 59, d. 8.-17. september

Smittede tanker 58, d. 7. september

 

August 2020:

Smittede tanker 57, d. 27. august

Smittede tanker 56, d. 11. august

Smittede tanker 55, d. 1. august

 

Juli 2020:

Smittede tanker 54, d. 31. juli

Smittede tanker 53, d. 19. juli

 

Juni 2020

Smittede tanker 52, d. 29. juni

Smittede tanker 51, d. 23. juni

Smittede tanker 50, d. 13. juni

Smittede tanker 49, d. 11. juni

Smittede tanker 48, d. 7. juni

Smittede tanker 47, d. 3. juni

 

Maj 2020:

Smittede tanker 46, d. 27. maj

Smittede tanker 45, d. 23. maj

Smittede tanker 44, d. 18. maj

Smittede tanker 43, d. 16. maj

Smittede tanker 42, d. 13. maj

Smittede tanker 41, d. 9. maj

Smittede tanker 40, d. 8. maj

Smittede tanker 39, d. 7. maj

Smittede tanker 38, d. 6. maj

Smittede tanker 37, d. 3. maj

 

April 2020:

Smittede tanker 36, d. 29. april

Smittede tanker 35, d. 28. april

Smittede tanker 34, d. 27. april

Smittede tanker 33a, d. 26. april: Smitteskolen vasker hænder

Smittede tanker 33b, d. 26. april: Smitteskolens adfærdsregler

Smittede tanker 32, d. 25. april

Smittede tanker 31, d. 24. april

Smittede tanker 30, d. 22. april

Smittede tanker 29, d. 19. april

Smittede tanker 28, d. 15. april

Smittede tanker 27, d. 13. april, med fuld udskrift af Kaare Quists interview med Mette Frederiksen d. 5. april

Smittede tanker 26, d. 12. april

Smittede tanker 25, d. 10. april

Smittede tanker 24, d. 8. april

Smittede tanker 23, d. 6. april

Smittede tanker 22, d. 5. april

Smittede tanker 21, d. 4. april

Smittede tanker 20, d. 2. april

 

Marts 2020:

Smittede tanker 19, d. 31. marts

Smittede tanker 18, d. 30. marts

Smittede tanker 17, d. 29. marts

Smittede tanker 16, d. 28. marts

Smittede tanker 15, d. 27. marts

Smittede tanker 14, d. 26. marts

Smittede tanker 13, d. 25. marts

Smittede tanker 12, d. 24. marts

Smittede tanke 11, d. 23. marts: Sundhedsstyrelsens risikovurdering og forslag fra d. 10. marts

Smittede tanker 10, d. 22. marts

Smittede tanker 9, d. 21. marts

Smittede tanker 8, d. 20. marts

Smittede tanker 7, d. 19. marts

Smittede tanker 6, d. 18. marts

Smittede tanker 5, d. 17. marts

Smittede tanker 4, d. 16. marts

Smittede tanker 3, d. 15. marts

Smittede tanker 2, d. 13. marts

Smittede tanker 1, d. 12. marts

Ti faser i pædagogisk teori: Fra udslettelse til tilsynekomst

Humanistisk opløsning i København

Vedhæftede filer i lufthavnen

Fiskerne og socialdemokratisk tillid

EVA-prisen og Årets Sveske

Two manifestoes – paper for NERA-konference

 

Februar 2020:

Bjarne Corydon bidrager til bog om “konkurrencestatsministeren”

Fire debatindlæg i sagen om Mikael Busch’ bog om Bjarne Corydon + et ekstra indlæg

Politisk aftale om de nationale tests: Fastholdelse og udvidelse

Mikael Busch’ mesterstykke og Kristian Madsens fallit: Pædagogikken to verdener

Anmeldelse af Kristian Madsens anmeldelse af Mikael Busch’ bog om Bjarne Corydon

Anmeldelse af “Bjarne Corydon og nødvendighedens politik”

Stefan Hermann og “skolegårdslogik”

Tak til SAS’ sans for dannelse!

Evaluering af de Nationale Tests

 

Januar 2020:

VIVE’s slutevaluering af skolereformen

Niels Bo Bojesens mesterværk

Bildung and Political Science

Dannelse i Politiken – krig eller fællesskab

Facebook-drys 68: Januar 2020

Facebook-drys 67: December 2019

 

December 2019:

Facebook-drys 66: November 2019

Diskussion af OK18-kommissionens rapport

 

November 2019:

Forskningsfrihed på Aarhus Universitet

Valg til bestyrelsen på Aarhus Universitet: Stem på Asger Sørensen

Facebook-drys 65: Oktober 2019

 

Oktober 2019:

Facebook-drys 64: September 2019

Analyse af AP Møller Fondens folkeskolemilliard

Facebook-drys 63: August 2019

 

August 2019:

Socialdemokratiets deroute – fra levende bevægelse til regnemaskine-organisation

Facebook-drys 62: juni-juli 2019

Noter til Maria Montessoris “Montessori Metoden”, del 1

 

Juni 2019:

“Pissedårlig undervisning” som pædagogisk dyd

Må vi bede om en UC-pris for demokratisk dyd til Keld Skovmand, tak!

DPU nedlægger Alexander von Oettingens professorat i pædagogik

Folkemødenoter 2013-2019

Facebook-drys 61: maj 2019

Kritik af DPU’s og AU’s syn på fag og skole – del 3: DPU’s strategi

 

Maj 2019:

Kritik af DPU’s og AU’s syn på fag, skole og samarbejdsstrategi – del 2

Kritik af DPU’s og AU’s syn på fag, skole og samarbejdsstrategi

Facebook-drys 60: April 2019

 

April 2019:

Kommentar til Lars Qvortrups artikel: “Visible learning and its enemies – the missing link”

Knud Illeris om skolen: Fra formål til funktion

Facebook-drys 59: marts 2019

UC-VIA’s ‘rystede demokrati’

 

Marts 2019:

Analyse af EVA’s rapport om Fælles Mål og læringsmålstyring fra 2012

Jens Rasmussens indflydelse på 2000’ernes uddannelsespolitik

Facebook-drys 58: d. 25. januar – d. 28. februar 2019

Facebook-drys 57: 1. januar – 25. januar 2019

 

Februar 2019:

Dokumentation til sagen om Keld Skovmands pædagogiske kritik og anmeldelser til Aarhus Universitets praksisudvalg

Note 4 til Keld Skovmands bog “Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”: Opgør med demokratiet

Note 3 til Keld Skovmands bog “Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”: Selvreferencens system

Note 2 til Keld Skovmands bog ”Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”: Paradigmeskiftet

Note 1 til Keld Skovmands bog ”Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”

Jens Rasmussen, Andreas Rasch-Christensen og Lars Qvortrup svarer Weekendavisen/Keld Skovmand på DPU’s officielle hjemmeside

 

Januar 2019:

Vurdering af forligskredsens aftale om justering af folkeskolereformen

Landsrettens dom i Erik Schmidt-sagen: Substans og reaktioner

Skærm-Skærm ikke?: Ny rapport om mobiler i skolen

Facebook-drys 56: December 2018

 

December 2018:

Guden, selvomsorgen og “Os Love”

Oversigt over evalueringer af folkeskole- og læreruddannelsesreform

Facebook-drys 55: November 2018

Den ulovlige advarsel til Schmidt

 

November 2018:

KL benægter landsrettens begrundelser i Schmidt-sagen

Annette Linds finansministerielle skole

Angreb på folkeskolens fag og formål

Hvad er folkeskolens fag

Facebook-drys 54: Oktober 2018

 

Oktober 2018:

Facebook-drys 53: September 2018

 

September 2018:

Facebook-drys 52: August 2018

Analyse af Odense Kommunes “dannelsesstrategi”

Korshøjen

Regeringens skoleudspil “Folkets skole: Faglighed dannelse og frihed – justeringer af folkeskolereformen”

Positiv psykologi i vælten: Elevoptimisme og relationskompetence

 

August 2018:

Aarhus Kommune går læringsamok

Indtryk fra Kulturmødet 2018

Facebook-drys 51: Juni-juli 2018

Facebook-drys 50: Maj 2018

Aarhus Universitets opgør med pædagogik – del 2: Uberettigede mobbeanklagers vidt forskellige konsekvenser

 

Juni 2018:

Læringskonsensus – kommentar til DLF/KL’s nye arbejdstidskommission

Ny rapport fra undervisningsministerens rådgivningsgruppe: Pejlemærker for fælles mål i folkeskolen

Pissedårlig undervisning 2: Ansvar og fremtid

Folkemøde 2018: Pissedårlig undervisning

Stefan Hermanns kritik af Lars Qvortrup i 2003

Aarhus Universitets opgør med pædagogik – del 1: Nedlæggelse af professorat i pædagogik

 

Maj 2018:

Facebook-drys 49: April 2018

Indtryk fra Match Point-seminar på Aarhus Universitet

Læreruddannelsens opgør med læreruddannelsen

 

April 2018:

Blachman på skemaet

Kritik af Jeppe Bundsgaards dannelsessyn

Facebook-drys 48: marts 2018

 

Marts 2018:

Facebook-drys 47: februar 2018

Oplæg til konference i Vingsted: Om pædagogisk forskning og Knud Grue-Sørensen

Konference på DPU: Oprør = Underkastelse

Regeringens “mål for fremtidens uddannelser”

SIRI-kommissionens opgør med demokrati og pædagogik

 

Februar 2018:

Ny spændende bog: “The Nordic Secret”

Facebook-drys 46: januar 2018

Facebook-drys 45: december 2017

 

Januar 2018:

Facebook-drys 44: november 2017

 

December 2017:

Montessori og Fröbel i dansk pædagogik

Fra pigespejder til modstandskvinde

Kommentar til Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr.4., 2017

Reformpædagogik var højdannelse

Facebook-drys 43: Oktober 2017

Jens Rosenkjær, højskolen og reformpædagogikken

Anne Marie Nørvig (og Hal Koch)

Fælles mål: Striden mellem §10 og §40

Fra krig til læring

 

November 2017

Analyse af Hal Kochs “Hvad er demokrati?”

Samlet analyse af byretsdommen mod Erik Schmidt

Agedrup-sagen, del 12: Odense Kommunes reaktion på dommen

Agedrup-sagen, del 11: Rådmand Susanne Crawley Larsens ansvar

Agedrup-sagen, del 10: Hvem er “samvittighedsfuld” og “agtværdig”?

Agedrup-sagen, del 9: Det fjerde lærermøde, d. 7. maj 2014

Agedrup-sagen, del 8: Byretsdommerens rolle

Agedrup-sagen, del 7: Tre skolelederes syn på Erik Schmidts arbejde

Byrettens dom i Agedrup-sagen, del 6: Om “spørgsmål til forhold, som allerede er afgjort”

Byrettens dom i Agedrup-sagen, del 5: Mohammed Bibi blandt “bandemedlemmer” og “trusler på livet”

Byrettens afgørelse i Agedrup-sagen, del 4: Hvem er “flere lærere”? Og hvad er de “chokeret over”?“,

Byrettens afgørelse i Agedrup-sagen, del 3: En skoleleder med ”negativ holdninger og synspunkter”, der ”pisker en negativ stemning op

Byrettens afgørlse i Agedrup-sagen, del 2: Dommerens fortolkning af Bibis opgør med skolens lov

Byrettens afgørelse i Agedrup-sagen, del 1: Mohammed Bibis opgør med skolens lov

 

Oktober 2017

En pædagogisk syntese: Reformpædagogik og den nationale tradition

Diskussion på folkeskolen.dk om didaktik og pædagogik

Morten Kvists pædagogik

Facebook-drys 42: September 2017

Facebook-drys 41: August 2017

Kommentar til Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr. 3, 2017

 

September 2017:

Reportage fra seminar om Knud Grue-Sørensen, d. 27. september, på DPU

Flyttenoter fra 1991 til 2013

Samtidsdiagnose, læring og pædagogisk forskning – del 2

Uddannelsesdebatten 2017 i Nr. Nissum

Samtidsdiagnose, læring og pædagogisk forskning – del 1

 

August 2017:

Oprør i KL: Ulf Harbo kritiserer Arne Eggerts og Anna Mee Allerslevs “kup”

Høringsmaterialet om ændringer af Fælles Mål

KL’s disruptionsideer: Vuggestue-robotter og VR-briller

Facobook-drys 40: Juli 2017

Frihed vundet – frihed tabt: Axel Riishøjs syn på frihed og demokrat + oversigt over hans samlede produktion

Adresse

 

Juli 2017:

Facebook-drys 39: Juni 2017

Ylva mod munkemænd i Ryslinge 2

Ylva mod munkemænd i Ryslinge

 

Juni 2017:

Lars Qvortrup og Niels Egelunds opgør med dannelse

Facebook-drys 38: Maj 2017

Jens Rasmussens og Andreas Rasch-Christensens hemmelige ”Notat” og Keld Skovmands ”Responsum”

 

Maj 2017:

Facebook-drys 37: April 2017

Stefan Hermanns opgør med dansk pædagogisk tradition

Livsduelighed på DPU

Merete Riisager kritiserer DPU’s evaluering af læringsmålsstyring

 

April 2017:

Jens Rasmussens og Andreas Rasch-Christensens hemmelige “Notat”

Nogle foreløbige bemærkninger til læreruddannelsens formålsstruktur

Ballade i forsamlingshuset: Jens Rasmussen og Kelds Skovmand i pædagogisk tvist.

 

Marts 2017:

Facebook-drys 36: Marts 2017

Anti-pædagogikkens rå struktur: KL-læring i 2005

Facebook-drys 35: Februar 2017

Stefan Hermanns larm

Analyse af Claus Holm: ”Læreres livsduelighed kræver mere lærdom”, Asterisk, nr. 81, marts 2017

Niklas Luhmanns hyper-radikale konstruktivisme

Lars Qvortrup, Grundtvig og pædagogisk forskning

 

Februar 2017:

Analyse af Alternativets skoleudspil: “En fri skole for hoved, herte og ånd”

Facebook-drys 34: Januar 2017

Asger Sørensen kritiserer systemteorien

 

Januar 2017:

Ny bog om John Hatties pædagogik: “Hattie på dansk”

Datainformeret læringsmålsstyring i Aarhus

Erik Schmidt og Lars Qvortrup i 2008

MinUddannelse og et logisk sammenbrud

Facebook-drys 33: d. 28. november – d. 31. december 2016

 

December 2016:

Facebook-drys 32: november 2016

Røv til bænk

Sjov læring i Information

 

November 2016:

Systemteoretisk affekt i 2004 med aktuel relevans

Læringsrevolutionens tredje fase

Synlig læring i Skanderborg: Frivillighed eller tvang?

 

Oktober 2016:

Facebook-drys 31: Oktober 2016

Facebook-drys 30: September 2016

Digebrud i Lyngby-Taarbæk Kommune

Profitraten i Næstved Kommunes “løfte om læring”

 

September 2016:

Niklas Luhmanns opgør med pædagogik

Lærerbladet drøfter Danmarks pædagogiske oligarki

Ny Nordjysk Skole: Læringsideologi i Aalborg Kommune

Uddannelsesdebatten 2016 i Nr. Nissum

Facebook-drys: juli-august 2016

Claus Holms “festforelæsning” for nye DPU-studerende i Aarhus

 

August 2016:

Åbning af en pædagogisk nedsmeltning: Nationalt Center for Skoleforskning

 

Juli 2016:

Facebook-drys 28: Juni 2016

Forskningsprogrammet ReForM – en del af Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO)?

 

Juni 2016:

Facebook-drys 27: Maj 2016

Analyse og vurdering af gymnasieforliget

Metodefetischismens performativitet

Facebook-drys 26: April 2016

 

Maj 2016:

Diskussion med professor Morten Nissen om DPU’s forskningsprogrammer

Facebook-drys 25: Marts 2016

DPU’s institutleder Claus Holms syn på konkurrencestat og ytringsfrihed samt på forholdet mellem forskning og politik

 

April 2016:

Pædagogisk dagbog: Gymnasieskolen, Marianne Jelveds følelser og et “peer-review”

Analyse af regeringens forslag til reform af gymnasiet

Den læringsrevolutionære skole

Facebook-drys 24: Februar 2016

 

Marts 2016:

Almendannelsens deroute: Bladet “Gymnasieskolen” i publicistisk deroute

Facebook-drys 23: Januar 2016

Danske pædagogiske tekster 2: Keld Skovmands og didaktikernes dilemma

Kommunister og skolesheikforeninger: Lidt dagbogsnoter fra d. 3. marts

 

Februar 2016:

Center for studier i pædagogiske formål og pædagogisk praksis

Kritik af John Hatties teori om Visible Learning

Lars Qvortrup kritiserer Uren Pædagogik i tidsskriftet Paideia

 

Januar 2016:

Pædagogisk dagbog: Læringsledelse, Per Fibæk og Jan Masschelein

Skolens formål og rationalistisk pædagogik: To noter til Konkurrencestaten

Facebook-drys 22: December 2015

 

December 2015:

Facebook-drys 21: November 2015

Et døgn i selskab med Konkurrencestatstidende

Indlæg ved uddannelsespolitisk konference på Christiansborg, lørdag d. 28. november

 

November 2015:

EN TUR I VIA-LAND

Peter Kemps “opgør med halvdannelsen”

Ordstyrerfest i VIA-LAND

Facebook-drys 20: Oktober 2015

Et liv i tegnets tegn

 

Oktober 2015:

Facebook-drys 17: Juni 2015

Styringsdidaktikken er død – længe leve didaktikken!

Anders Bondo Christensen stiller spørgsmål til Claus Holm og Lars Qvortrup

Analyse af valgoplæg til Hovedbestyrelsesvalg i Gymnasielærernes Lærerforening (GL)

Klagesang i Magisterbladet – kommentar til sagen om Brian Degn Mårtenssons kronik i Politiken

Facebook-drys 16: 26. april – 31. maj 2015

Facebook-drys 19: September 2015

Departementschef i det offentlige rum

 

September 2015:

Forholdet mellem den danske Magtelite og Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO)

Livsoplysning er Danmarks indre – referat fra konference om højskolepædagogik

Facebook-drys 18: Juli – august 2015

Kritik af Jens Rasmussens og Lars Qvortrups kronik i Politiken

Referat fra uddannelsesmøde i Nr. Nissum

Antorini som soldat i konkurrencestatens hær

 

August 2015:

Jens Rasmussen i 2010: Fokus på læring = afvikling af læring

Kritik af Jens Rasmussens “undersøgelse” af læreruddannelsen

Hvad er DPU?

Referat af konferencen ”Folkeskolens formål til eftersyn”, d. 19. august 2015, på DPU

Undervisningsministeriets nye hjemmeside om læringsmål – bekræftelse af et logisk sammenbrud

Facebook-drys 15: Marts – medio april 2015

 

Juni 2015:

Undervisningsministeriet i logisk sammenbrud

Undervisningsministeriets overraskelse: Om læringsmålstyret undervisning og metodefrihed

Pædagogikkens to verdener: Hadefuld konspirationsteori eller “noteworthy contribution”?

Kommentar til Lars Qvortrups “slag under bæltestedet”.

 

Maj 2015:

Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO) – del 2

Afgørelse i klagesag

Historien er som den er! – svar på Staunæs’ og Juelskjærs “Og nu til en anden historie”

Svar på Dorthe Staunæs’ og Malou Juelskjærs: “at takke ja og at takke nej – præmisser for kritisk debat”

Løbende registrering af indlæg om klage over blog-indlæg

 

April 2015:

Den virkelige tekst: Om at gengive et synspunkt “korrekt”.

Det tekniske ingenting

På DPU: Anklager om “had og tilsvining” og forsøg på administrativ intimidering pga. faglig kritik og debat

Kommunal “team-spættelæring”: Om “Ny praksis i folkeskolen”:-(

Danske pædagogiske tekster 1: Dorthe Staunæs’ opgør med den pædagogiske tradition

Ny Agedrup-sag i Ålborg

Hvad er opdragelse til demokrati?

 

Marts 2015:

Historiedidaktisk diskussion 2 – Bernad Eric Jensen

Historiedidaktisk diskussion med Rune Christiansen

Svar til Hans Henrik Knoop vedrørende Brinkmanns strid med den positive psykologi

Svend Brinkmanns strid med den positive psykologi

True North-koncept i Ny Nordisk Skoles tomme skal

Facebook-drys 14: Januar-februar 2015

 

Februar 2015:

Dialog og Heretica

Et forsvar for respektløshedens respekt

Danmarks Lærerforening accepterer KL’s skole- og lærersyn

Hvad er de første skoleår?

Er der en strid mellem Uren og Ren Pædagogik?

 

Januar 2015:

Ove Kaj Pedersens “Hvad ellers?”

Pædagogisk filosofi recovered

Facebook-drys 13: November-december 2014

En far, en skolelærer og Charlie Hebdo

Anders Samuelsen og Ayn Rands “interessante problemstillinger”

 

December  2014:

Demokratiske problemer hos Saxo Bank og Liberal Alliance

En vigtig forskel mellem pædagog- og læreruddannelse

Ayn Rands velfærdsstat: Uduelige onde gangstere og skatteopkrævende utøj

Fra en til to til en verden

Danmark ifølge ny-liberalismen: Et samfund af “livegne, trælle og slaver”

Bodil Skjødts fagforening

Danmarks Lærerforening misforstår ytrings- og åndsfrihed i en historisk afgørende situation for danske lærere – del 2

Danmarks Lærerforening misforstår ytrings- og åndsfrihed i en historisk afgørende situation for danske lærere

 

November 2014:

Sohpia-konference på Vartov: Marianne Jelveds ideologi

Facebook-drys 12: September-oktober 2014

Ayn Rand – Altruismens dødbringende gift

Tre slags fundamentalisme omkring murens fald

Antorini i samråd om læringsforberedelse

Danmarks Socialdemokratiske Ungdoms uddannelsespolitiske fallit

Susanne Crawley Larsens og Anker Boyes ubehageligheder

 

Oktober 2014:

Hvad er et faktum?

Fremtidens skole i Aalborg 3: En udfordring uden fremtid

Fremtidens skole i Aalborg 2: Læringschefens ideologi

Fremtidens skole i Aalborg

Danmarks pædagogiske synteser

Et fotografi af skolens dybdestruktur

 

September 2014:

Koldkrigsliberalisme og velfærdsstat

Er der pædagogik i de nye Fælles Mål?

Politiken = Dagblad for læringspropaganda = Konkurrencestatstidende

Facebook-drys 11: Juli-august 2014

Lærer Erik Schmidt og chefredaktør for Weekendavisen Henning Fonsmark

Hvad vil det sige IKKE at være imod skolereformen?

 

Juli – august 2014:

Bliver lærerstanden proletariseret?

Agedrup – Danmarks pædagogiske epi-center

Lykke, løgn og postmoderne ondskab hos Odenses skolerådmand

 

Juni 2014:

Mohammed Bibi – Ny Nordisk Skole og den hellige ild

Børne- og ungechef Ina Ahrensbergs sommerhilsen til lærerne i Odense Kommune

Facebook-drys 10: Maj – juni 2014

Folkemøde 2014: Statsideologen Ove Kaj Pedersen i Højskolernes telt og på Allinge bibliotek

Reportage fra Erik Schmidts afskedsreception på Agedrup skole, fredag d. 20  juni 2014

Tale til Erik Schmidt i forbindelse med hans afskedsreception, d. 20. juni, ved Agedrup Skole

Folkemøde 2014: ”Er folkeskolen folkets skole?”

Folkemøde 2014: “Læreruddannelse på kandidatniveau – hvorfor skal vi vente?”

Folkemøde 2014: “Må vi få ro? – debatmøde om inklusion”

Hvad bygger dansk pædagogik på?

Odense Kommune, Agedrup Skole og nej=ja

 

Maj 2014:

Hvad er en fagforening?

DEA’s frontalangreb på gymnasier og erhvervsuddannelser

Facebook-drys 9: April 2014

Det repræsentative oligarki

 

April 2014:

Hvad er et buuh?

Derfor bør man buuhe!

Facebook-drys 8: d. 24. februar – d. 31. marts 

En utrolig historie om magt og pædagogik – del 2

Professor Jens Rasmussens filosofi 3

Professor Jens Rasmussens filosofi 2

Færgen – en novelle

 

Marts 2014:

Professor Jens Rasmussens filosofi 1

Pædagogikkens to verdener – en refleksion over et års arbejde

En utrolig historie om magt og pædagogik

Lars Qvortrups syn på dannelse i Folkeskolen, nr. 6

Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO) i afmægtig bevægelse

Forslag til et privat seminarium

 

Februar 2014:

Danmarks pædagogiske oligark (DPO)

Facebook-drys 7: d. 26. januar – d. 23. februar 2014

Er uddannelse og arbejdsmarked modsætninger?

Hvad er disciplin?

Fra Humboldt til smartphones – en kritik af aktuel neostrukturalistisk universitetstænkning

Hvad er kundskaber?

 

Januar 2014:

Facebook-drys 6: d. 5. januar – 23. januar 2014

Hvad er en god stat?

Hvor er socialismen?

Hvad er normalisering?

Facebook-drys 5

Når læreren og eleven forsvinder

 

December 2013:

Hvad er en global pædagogik?

Didaktik, læreren i kødet og sætningernes fylde

Er konkurrencestaten liberalistisk eller socialistisk?

Facebook-drys 4: November – december 2013

Aarhus Universitet – et kæntret universitet?

 

November 2013:

Facebook-drys 3: Oktober – november 2013

Konkurrencestatens krav til dannelse – kommenteret referat fra konference på DPU-Aarhus Universitet, d. 20. november 2013 i Emdrup, København

Kommentar til 1. behandling af skolereformen, d. 12. november 2013.

Ny Nordisk Skole og Danmarks Lærerforenings professionsideal

Et forsvar for skolen!

Læreren i bur 2 – forenkling af fælles mål i folkeskolen

 

Oktober 2013:

Tale til kandidater i pædagogik ved Aarhus Universitet

Anmeldelse af Linda Maria Koldau: Janteuniversitetet – episoder fra livet bag murene, bind 1-3, Forlaget Tredition

Læreren og forskeren i bur

Er Danmark en kommune?

Den meningsløse “rådvildhed” – passager mellem konkurrencestat, neostrukturalisme og systemteori 

Facebook-drys 2: April-oktober 2013

Konkurrencestat og dannelse – en unødvendig umulighed

“Modernitet og dannelse”, foredrag på Rønshoved Højskole, d. 5. oktober 2013.

Et “enkelt ord” med store “krav” – konference på AUDEM om “konkurrencestatens krav til dannelse”

 

September 2013:

Fra frihed til total statslig kontrol – liberalismens vej til sin modsætning

Pædagogik og køn – om modersmål og fædreland

Jørn Lund og KL Balle i Sorø

Ayn Rand og Ole Birk Olesens “taberfabrik”

En refleksion over Erik Clausens “Regnebrættet – erindringer fra Ribe”

Om dansk liberalisme, Ayn Rand og Liberal Alliance

 

Juli – august 2013:

De danske liberalister minder om 1970’ernes marxister

Det lufttomme rum – Danske ministre som soldater i konkurrencestaten

“En ny folkeskole” – KL’s bidrag til afvikling af læreren og undervisning som pædagogisk kategorier

 

Juni 2013:

Folkemøde 4 – om musikfaget i skoleforliget

Folkemøde 3 – stat og civilsamfund

Folkemøde 2 – om pædagogers kritik og fleksiblitet

Folkemøde 1 – Ny Nordisk Skole

Grundlovsdag

Et par uger i dannelsens tumult

 

Maj 2013:

Ved Korsvejen 2 – anmelderens digt og kritikkens poesi

Interview om skolefilosofi

For meget kinesisk eller for lidt dansk?

Ved Korsvejen 1 – på jagt efter et spørgsmål

Tre erfaringer – liberal, konservativ og socialistisk

 

April 2013:

Analyse af regeringens skoleudspil ”Gør en god skole bedre”

Folkets Skole og Folkets Ting overfor Kommunernes Landsforenings målbare kompetencefabrik

Martin Ågerups syn på ledelse i den verserende skolestrid

Grundtvig og moderne pædagogik – et forsknings- og handlingsprogram

Analyse af “Nysyn på folkeskolen” – KL’s skolevision

Facebook-drys 1: Marts-april 2013

Hvem er Genius?

 

Marts 2013:

Historien om Christine Antorinis “moralske svigt”

Forberedelsestid – læreren som filosof eller embedsmand.

 

 

Indlæg på www.folkeskolen.dk, 2009-2013 (Nyeste først)

A. TREDJE SERIE (Ikke som officiel blogskribent):

Facebook-turbulens 1

Afviklingen af den nordiske skole 7 – Christine Antorinis “moralske svigt”

Forberedelsestid 2 – læreren som filosof eller embedsmand?

Hvad er professionel dømmekraft?

Hvad er bæredygtighed? del 2

Hvad er bæredygtighed? del 1

Afviklingen af den nordiske skole 6 – gymnasiet del 2

Dannelseskrise i læreruddannelsen – professor Jens Rasmussen og lektor Thomas Aastrup Rømer i Kristeligt Dagblad samt flere andre indlæg

To skoler i Danmark: Strategi og management eller hjerte og kultur?

Hvad er videnskabelig metode?

Tingenes pædagogik

Det usynliges pædagogik

Forskellen på en undervisningsekspert og en lærer

Videnskab, værdier og pædagogik

Marie Krarup, Mogens Hansen og Per Fibæk Laursen om dannelse

Samlet kommentar til Jens Erik Kristensen, Lars Qvortrup, Per Fibæk Laursen og Jens Rasmussen

Hvad er folkeskolen?

Afviklingen af den nordiske skole 5 – det grundtvigskes tilbagetrækning

Lighedens pædagogik?

Ny Nordisk Skole 5 – Vi fandt det sande Nord

Hvad er et nationalt uddannelsessystem?

Ny=ikke

 

B. ANDEN SERIE som officiel blogskribent:

FORMÅLSskolen eller SKOLENS formål. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/formalsskolen-eller-skolens-formal/205264

Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 3. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelsesfilosofisk-blog-nedlagt-del-3/205253

Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 2. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelsesfilosofisk-blog-nedlagt-del-2/205234

Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 1. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelsesfilosofisk-blog-nedlagt/205223

Oplæg om Ny Nordisk Skole på folkemødet. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/oplaeg-om-ny-nordisk-skole-pa-folkemodet/205208

Afviklingen af den nordiske skole 4 – børnehaven. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole-4-bornehaven/205168

Kemp, Rasmussen og Qvortrup i Politiken. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kemp-rasmussen-og-qvortrup-i-politiken/205133

Afviklingen af den nordiske skole 3 – gymnasiet (del 1). https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole-3-gymnasiet/205073

VIAs venskaber. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/vias-venskaber/205115

Ny Nordisk Skole 4 – Nordlys i fribårne ord. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-4-nordlys-i-fribarne-ord/205037

Ny Nordisk Skole 3: Pædagogik = sætning + mylder = Tyskland + Danmark. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-3-paedagogik-saetning-mylder-tyskland-danmark/204984

Afviklingen af den nordiske skole 2 – Ny Nordisk Skole (NNS) = Gammelt Anti-nordisk Konkurrencestatskursus (GAK). https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole-2-ny-nordisk-skole-nns-gammelt-anti-nordisk-konkurrencestatskursus-gak/204957

Ny Nordisk Skole 2 – virkelighedstro og rådvildhed. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-2-virkelighedstro-og-radvildhed/204897

Hvor er kaos? Det er her! https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/hvor-er-kaos-det-er-her/204830

Ny Nordisk Skole 1 – Mundens Pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-1-mundens-paedagogik/204800

Kritik af kritikken. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kritik-af-kritikken/204759

Afviklingen af den nordiske skole. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole/204766

Aarhus Universitet – hvor er kaos? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/aarhus-universitet-hvor-er-kaos/204500

Fra Singapore over Norden til Canada – om forvirringens årsag. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/fra-singapore-over-norden-til-canada-om-forvirringens-arsag/204444

Linda Maria Koldau – fra videnskabskvinde til “personalesag”. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/linda-maria-koldau-fra-videnskabskvinde-til-personalesag/204375

Farverne flyder – om tredobbelte ansigter og Fyns vinter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/farverne-flyder-om-tredobbelte-ansigter-og-fyns-vinter/204678

At være “ansat” i Odense. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/at-vaere-ansat-i-odense/204322

Gennembrud i Odense. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/gennembrud-i-odense/204278

Nysprog i Odense – hvem er kompetent? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/nysprog-i-odense-hvem-er-kompetent/204243

Odenses vision: En kæntret pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/odenses-vision-en-kaentret-paedagogik/204250

En fynsk vinter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/en-fynsk-vinter-opd-21-jan/204219

Europas dans. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/europas-dans/204089

Instrumentel eller rationel? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/instrumentel-eller-rationel/204045

Forberedelsestid. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/forberedelsestid/202230

Den omvendte verden. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/den-omvendte-verden/202125

Oplysningens visnen og uren pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/oplysningens-visnen-og-uren-paedagogik/204200

Skolens karneval. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/skolens-karneval/202054

Not for Profit. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/not-for-profit/202021

Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik – del 3. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/elfenbenstarnet-bornelitteratur-og-personaleetik-del-3/204382

Uddannelses-tingen. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelses-tingen/201991

Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik – del 2. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/elfenbenstarnet-bornelitteratur-og-personaleetik-del-2/204367

Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik. https://blog.folkeskolen.dk/dpu-skolen-i-samfundet-thomas-aastrup-romer/elfensbenstarnet-bornelitteratur-og-personaleetik/202224

En skole der tinger. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/en-skole-der-tinger/201931

 

C. FØRSTE SERIE som officiel blogskribent:

Tak for denne gang. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/tak-for-denne-gang/202519

Det stakåndede samfund. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/det-stakandede-samfund/202513

Metodefrihed = tvang. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/metodefrihedtvang/202500

Europa i bevægelse. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/europa-i-bevaegelse/202498

VIA uden eleverfaringer. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/via-uden-eleverfaringer/202483

Autoritets-løshed. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/autoritets-loshed/202467

Den myldrende pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/den-myldrende-paedagogik/202457

Lars Qvortrups Sorø-tale. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/lars-qvortrups-soro-tale/202443

Kroppen og den store skærm. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kroppen-og-den-store-skaerm/202454

Frihed vundet – frihed tabt. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/frihed-vundet-frihed-tabt/202433

Ny-sprogsleksikon. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/nysprogs-leksikon/202427

Hvem arbejder for hvem? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/hvem-arbejder-for-hvem/202436

Hvor er du henne? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/hvor-er-du-henne/202413

Oplæg på det alternative Sorømøde. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/oplaeg-pa-det-alternative-soromode/202406

Pædagogikkens ubestemmelighed – påmindelse, tilsynekomst og genskabelse. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogikkens-ubestemmelighed-pamindelse-tilsynekomst-og-genskabelse/202400

Konsortiet. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/konsortiet-1-del/202393

Pædagogikken knust – del 6. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-6-paed-knust/202386

Pædagogikken knust – del 5. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-5-paed-knust/202374

Pædagogikken knust – del 4. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-4-paed-knust/202360

Pædagogikken knust – del 3. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-3-paed-knust/202365

Pædagogikken knust – del 2. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/2del-paedfil-knust/202357 

Pædagogisk filosofi knust – del 1. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogisk-filosofi-knust-del-1/202351

Kontrakt-ideologi. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kontrakt-ideologi/202349

Pædagogik og universiteter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-universiteter/202334

Epigonernes pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/epigonernes-paedagogik/202326

Liste-Danmark. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/listedanmark/202313

Uddannelse i spænding – et forslag til en skitse til en genskabelse af de eksisterende pædagogiske aktiviteter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelse-i-spaending-et-forslag-til-en-skitse-til-en-genskabelse-af-de-eksisterende-paedagogiske-aktiviteter/202302

Pædagogik og folket. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-folket/202308

Pædagogik er sig selv og ikke noget andet. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-er-sig-selv-og-ikke-noget-andet/202286

Pædagogik og musik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-musik/202276

Pædagogik og undervisning. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-undervisning/202268

Pædagogik og forfald. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-forfald/202262

Pædagogik og 49 år. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-49-ar/202258

Pædagogik og syntese. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-syntese/202252

Pædagogik og kærlighed. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-kaerlighed/202246

Pædagogik og erhvervsliv. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-erhvervsliv/202239