Blog-arkiv

Her er en oversigt over samtlige blogindlæg på herværende hjemmeside, på www.folkeskolen.dk og på andre sociale medier:

 

Blog-indlæg på www.thomasaastruproemer.dk:

Maj 2017:

Jens Rasmussens og Andreas Rasch-Christensens hemmelige ”Notat” og Keld Skovmands ”Responsum”

Facebook-drys 37: maj 2017

Stefan Hermanns opgør med dansk pædagogisk tradition

Livsduelighed på DPU

Merete Riisager kritiserer DPU’s evaluering af læringsmålsstyring

 

April 2017:

Jens Rasmussens og Andreas Rasch-Christensens hemmelige “Notat”

Nogle foreløbige bemærkninger til læreruddannelsens formålsstruktur

Ballade i forsamlingshuset: Jens Rasmussen og Kelds Skovmand i pædagogisk tvist.

 

Marts 2017:

Anti-pædagogikkens rå struktur: KL-læring i 2005

Stefan Hermanns larm

Analyse af Claus Holm: ”Læreres livsduelighed kræver mere lærdom”, Asterisk, nr. 81, marts 2017

Niklas Luhmanns hyper-radikale konstruktivisme

Lars Qvortrup og Grundtvig

 

Februar 2017:

Analyse af Alternativets skoleudspil: “En fri skole for hoved, herte og ånd”

Facebook-drys 32: Januar 2017

Asger Sørensen kritiserer systemteorien

 

Januar 2017:

Ny bog om John Hatties pædagogik: “Hattie på dansk”

Datainformeret læringsmålsstyring i Aarhus

Erik Schmidt og Lars Qvortrup i 2008

MinUddannelse og et logisk sammenbrud

Facebook-drys 33: d. 28. november – d. 31. december 2016

 

December 2016:

Facebook-drys 32: november 2016

Røv til bænk

Sjov læring i Information

 

November 2016:

Systemteoretisk affekt i 2004 med aktuel relevans

Læringsrevolutionens tredje fase

Synlig læring i Skanderborg: Frivillighed eller tvang?

 

Oktober 2016:

Facebook-drys 31: Oktober 2016

Facebook-drys 30: September 2016

Digebrud i Lyngby-Taarbæk Kommune

Profitraten i Næstved Kommunes “løfte om læring”

 

September 2016:

Niklas Luhmanns opgør med pædagogik

Lærerbladet drøfter Danmarks pædagogiske oligarki

Uddannelsesdebatten 2016 i Nr. Nissum

Facebook-drys: juli-august 2016

Claus Holms “festforelæsning” for nye DPU-studerende i Aarhus

 

August 2016:

Åbning af en pædagogisk nedsmeltning: Nationalt Center for Skoleforskning

 

Juli 2016:

Facebook-drys 28: Juni 2016

Forskningsprogrammet ReForM – en del af Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO)?

 

Juni 2016:

Facebook-drys 27: Maj 2016

Analyse og vurdering af gymnasieforliget

Metodefetischismens performativitet

Facebook-drys 26: April 2016

 

Maj 2016:

Diskussion med professor Morten Nissen om DPU’s forskningsprogrammer

Facebook-drys 25: Marts 2016

DPU’s institutleder Claus Holms syn på konkurrencestat og ytringsfrihed samt på forholdet mellem forskning og politik

 

April 2016:

Pædagogisk dagbog: Gymnasieskolen, Marianne Jelveds følelser og et “peer-review”

Analyse af regeringens forslag til reform af gymnasiet

Den læringsrevolutionære skole

Facebook-drys 24: Februar 2016

 

Marts 2016:

Almendannelsens deroute: Bladet “Gymnasieskolen” i publicistisk deroute

Facebook-drys 23: Januar 2016

Danske pædagogiske tekster 2: Keld Skovmands og didaktikernes dilemma

Kommunister og skolesheikforeninger: Lidt dagbogsnoter fra d. 3. marts

 

Februar 2016:

Center for studier i pædagogiske formål og pædagogisk praksis

Kritik af John Hatties teori om Visible Learning

Lars Qvortrup kritiserer Uren Pædagogik i tidsskriftet Paideia

 

Januar 2016:

Pædagogisk dagbog: Læringsledelse, Per Fibæk og Jan Masschelein

Skolens formål og rationalistisk pædagogik: To noter til Konkurrencestaten

Facebook-drys 22: December 2015

 

December 2015:

Facebook-drys 21: November 2015

Et døgn i selskab med Konkurrencestatstidende

Indlæg ved uddannelsespolitisk konference på Christiansborg, lørdag d. 28. november

 

November 2015:

EN TUR I VIA-LAND

Peter Kemps “opgør med halvdannelsen”

Ordstyrerfest i VIA-LAND

Facebook-drys 20: Oktober 2015

Et liv i tegnets tegn

 

Oktober 2015:

Facebook-drys 17: Juni 2015

Styringsdidaktikken er død – længe leve didaktikken!

Anders Bondo Christensen stiller spørgsmål til Claus Holm og Lars Qvortrup

Analyse af valgoplæg til Hovedbestyrelsesvalg i Gymnasielærernes Lærerforening (GL)

Klagesang i Magisterbladet – kommentar til sagen om Brian Degn Mårtenssons kronik i Politiken

Facebook-drys 16: 26. april – 31. maj 2015

Facebook-drys 19: September 2015

Departementschef i det offentlige rum

 

September 2015:

Forholdet mellem den danske Magtelite og Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO)

Livsoplysning er Danmarks indre – referat fra konference om højskolepædagogik

Facebook-drys 18: Juli – august 2015

Kritik af Jens Rasmussens og Lars Qvortrups kronik i Politiken

Referat fra uddannelsesmøde i Nr. Nissum

Antorini som soldat i konkurrencestatens hær

 

August 2015:

Jens Rasmussen i 2010: Fokus på læring = afvikling af læring

Kritik af Jens Rasmussens “undersøgelse” af læreruddannelsen

Hvad er DPU?

Referat af konferencen ”Folkeskolens formål til eftersyn”, d. 19. august 2015, på DPU

Undervisningsministeriets nye hjemmeside om læringsmål – bekræftelse af et logisk sammenbrud

Facebook-drys 15: Marts – medio april 2015

 

Juni 2015:

Undervisningsministeriet i logisk sammenbrud

Undervisningsministeriets overraskelse: Om læringsmålstyret undervisning og metodefrihed

Pædagogikkens to verdener: Hadefuld konspirationsteori eller “noteworthy contribution”?

Kommentar til Lars Qvortrups “slag under bæltestedet”.

 

Maj 2015:

Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO) – del 2

Afgørelse i klagesag

Historien er som den er! – svar på Staunæs’ og Juelskjærs “Og nu til en anden historie”

Svar på Dorthe Staunæs’ og Malou Juelskjærs: “at takke ja og at takke nej – præmisser for kritisk debat”

Løbende registrering af indlæg om klage over blog-indlæg

 

April 2015:

Den virkelige tekst: Om at gengive et synspunkt “korrekt”.

Det tekniske ingenting

På DPU: Anklager om “had og tilsvining” og forsøg på administrativ intimidering pga. faglig kritik og debat

Kommunal “team-spættelæring”: Om “Ny praksis i folkeskolen”:-(

Danske pædagogiske tekster 1: Dorthe Staunæs’ opgør med den pædagogiske tradition

Ny Agedrup-sag i Ålborg

Hvad er opdragelse til demokrati?

 

Marts 2015:

Historiedidaktisk diskussion 2 – Bernad Eric Jensen

Historiedidaktisk diskussion med Rune Christiansen

Svar til Hans Henrik Knoop vedrørende Brinkmanns strid med den positive psykologi

Svend Brinkmanns strid med den positive psykologi

True North-koncept i Ny Nordisk Skoles tomme skal

Facebook-drys 14: Januar-februar 2015

 

Februar 2015:

Dialog og Heretica

Et forsvar for respektløshedens respekt

Danmarks Lærerforening accepterer KL’s skole- og lærersyn

Hvad er de første skoleår?

Er der en strid mellem Uren og Ren Pædagogik?

 

Januar 2015:

Ove Kaj Pedersens “Hvad ellers?”

Pædagogisk filosofi recovered

Facebook-drys 13: November-december 2014

En far, en skolelærer og Charlie Hebdo

Anders Samuelsen og Ayn Rands “interessante problemstillinger”

 

December  2014:

Demokratiske problemer hos Saxo Bank og Liberal Alliance

En vigtig forskel mellem pædagog- og læreruddannelse

Ayn Rands velfærdsstat: Uduelige onde gangstere og skatteopkrævende utøj

Fra en til to til en verden

Danmark ifølge ny-liberalismen: Et samfund af “livegne, trælle og slaver”

Bodil Skjødts fagforening

Danmarks Lærerforening misforstår ytrings- og åndsfrihed i en historisk afgørende situation for danske lærere – del 2

Danmarks Lærerforening misforstår ytrings- og åndsfrihed i en historisk afgørende situation for danske lærere

 

November 2014:

Sohpia-konference på Vartov: Marianne Jelveds ideologi

Facebook-drys 12: September-oktober 2014

Ayn Rand – Altruismens dødbringende gift

Tre slags fundamentalisme omkring murens fald

Antorini i samråd om læringsforberedelse

Danmarks Socialdemokratiske Ungdoms uddannelsespolitiske fallit

Susanne Crawley Larsens og Anker Boyes ubehageligheder

 

Oktober 2014:

Hvad er et faktum?

Fremtidens skole i Aalborg 3: En udfordring uden fremtid

Fremtidens skole i Aalborg 2: Læringschefens ideologi

Fremtidens skole i Aalborg

Danmarks pædagogiske synteser

Et fotografi af skolens dybdestruktur

 

September 2014:

Koldkrigsliberalisme og velfærdsstat

Er der pædagogik i de nye Fælles Mål?

Politiken = Dagblad for læringspropaganda = Konkurrencestatstidende

Facebook-drys 11: Juli-august 2014

Lærer Erik Schmidt og chefredaktør for Weekendavisen Henning Fonsmark

Hvad vil det sige IKKE at være imod skolereformen?

 

Juli – august 2014:

Bliver lærerstanden proletariseret?

Agedrup – Danmarks pædagogiske epi-center

Lykke, løgn og postmoderne ondskab hos Odenses skolerådmand

 

Juni 2014:

Mohammed Bibi – Ny Nordisk Skole og den hellige ild

Børne- og ungechef Ina Ahrensbergs sommerhilsen til lærerne i Odense Kommune

Facebook-drys 10: Maj – juni 2014

Folkemøde 2014: Statsideologen Ove Kaj Pedersen i Højskolernes telt og på Allinge bibliotek

Reportage fra Erik Schmidts afskedsreception på Agedrup skole, fredag d. 20  juni 2014

Tale til Erik Schmidt i forbindelse med hans afskedsreception, d. 20. juni, ved Agedrup Skole

Folkemøde 2014: ”Er folkeskolen folkets skole?”

Folkemøde 2014: “Læreruddannelse på kandidatniveau – hvorfor skal vi vente?”

Folkemøde 2014: “Må vi få ro? – debatmøde om inklusion”

Hvad bygger dansk pædagogik på?

Odense Kommune, Agedrup Skole og nej=ja

 

Maj 2014:

Hvad er en fagforening?

DEA’s frontalangreb på gymnasier og erhvervsuddannelser

Facebook-drys 9: April 2014

Det repræsentative oligarki

 

April 2014:

Hvad er et buuh?

Derfor bør man buuhe!

Facebook-drys 8: d. 24. februar – d. 31. marts 

En utrolig historie om magt og pædagogik – del 2

Professor Jens Rasmussens filosofi 3

Professor Jens Rasmussens filosofi 2

Færgen – en novelle

 

Marts 2014:

Professor Jens Rasmussens filosofi 1

Pædagogikkens to verdener – en refleksion over et års arbejde

En utrolig historie om magt og pædagogik

Lars Qvortrups syn på dannelse i Folkeskolen, nr. 6

Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO) i afmægtig bevægelse

Forslag til et privat seminarium

 

Februar 2014:

Danmarks pædagogiske oligark (DPO)

Facebook-drys 7: d. 26. januar – d. 23. februar 2014

Er uddannelse og arbejdsmarked modsætninger?

Hvad er disciplin?

Fra Humboldt til smartphones – en kritik af aktuel neostrukturalistisk universitetstænkning

Hvad er kundskaber?

 

Januar 2014:

Facebook-drys 6: d. 5. januar – 23. januar 2014

Hvad er en god stat?

Hvor er socialismen?

Hvad er normalisering?

Facebook-drys 5

Når læreren og eleven forsvinder

 

December 2013:

Hvad er en global pædagogik?

Didaktik, læreren i kødet og sætningernes fylde

Er konkurrencestaten liberalistisk eller socialistisk?

Facebook-drys 4: November – december 2013

Aarhus Universitet – et kæntret universitet?

 

November 2013:

Facebook-drys 3: Oktober – november 2013

Konkurrencestatens krav til dannelse – kommenteret referat fra konference på DPU-Aarhus Universitet, d. 20. november 2013 i Emdrup, København

Kommentar til 1. behandling af skolereformen, d. 12. november 2013.

Ny Nordisk Skole og Danmarks Lærerforenings professionsideal

Et forsvar for skolen!

Læreren i bur 2 – forenkling af fælles mål i folkeskolen

 

Oktober 2013:

Tale til kandidater i pædagogik ved Aarhus Universitet

Anmeldelse af Linda Maria Koldau: Janteuniversitetet – episoder fra livet bag murene, bind 1-3, Forlaget Tredition

Læreren og forskeren i bur

Er Danmark en kommune?

Den meningsløse “rådvildhed” – passager mellem konkurrencestat, neostrukturalisme og systemteori (o)

Facebook-drys 2: April-oktober 2013

Konkurrencestat og dannelse – en unødvendig umulighed

“Modernitet og dannelse”, foredrag på Rønshoved Højskole, d. 5. oktober 2013.

Et “enkelt ord” med store “krav” – konference på AUDEM om “konkurrencestatens krav til dannelse”

 

September 2013:

Fra frihed til total statslig kontrol – liberalismens vej til sin modsætning

Pædagogik og køn – om modersmål og fædreland

Jørn Lund og KL Balle i Sorø

Ayn Rand og Ole Birk Olesens “taberfabrik”

En refleksion over Erik Clausens “Regnebrættet – erindringer fra Ribe”

Om dansk liberalisme, Ayn Rand og Liberal Alliance

 

Juli – august 2013:

De danske liberalister minder om 1970’ernes marxister

Det lufttomme rum – Danske ministre som soldater i konkurrencestaten

“En ny folkeskole” – KL’s bidrag til afvikling af læreren og undervisning som pædagogisk kategorier

 

Juni 2013:

Folkemøde 4 – om musikfaget i skoleforliget

Folkemøde 3 – stat og civilsamfund

Folkemøde 2 – om pædagogers kritik og fleksiblitet

Folkemøde 1 – Ny Nordisk Skole

Grundlovsdag

Et par uger i dannelsens tumult

 

Maj 2013:

Ved Korsvejen 2 – anmelderens digt og kritikkens poesi

Interview om skolefilosofi

For meget kinesisk eller for lidt dansk?

Ved Korsvejen 1 – på jagt efter et spørgsmål

Tre erfaringer – liberal, konservativ og socialistisk

 

April 2013:

Analyse af regeringens skoleudspil ”Gør en god skole bedre”

Folkets Skole og Folkets Ting overfor Kommunernes Landsforenings målbare kompetencefabrik

Martin Ågerups syn på ledelse i den verserende skolestrid

Grundtvig og moderne pædagogik – et forsknings- og handlingsprogram

Analyse af “Nysyn på folkeskolen” – KL’s skolevision

Facebook-drys 1: Marts-april 2013

Hvem er Genius?

 

Marts 2013:

Historien om Christine Antorinis “moralske svigt”

Forberedelsestid – læreren som filosof eller embedsmand.

 

 

Indlæg på www.folkeskolen.dk (Nyeste først)

A. TREDJE SERIE:

Facebook-turbulens 1

Afviklingen af den nordiske skole 7 – Christine Antorinis “moralske svigt”

Forberedelsestid 2 – læreren som filosof eller embedsmand?

Hvad er professionel dømmekraft?

Hvad er bæredygtighed? del 2

Hvad er bæredygtighed? del 1

Afviklingen af den nordiske skole 6 – gymnasiet del 2

Dannelseskrise i læreruddannelsen – professor Jens Rasmussen og lektor Thomas Aastrup Rømer i Kristeligt Dagblad samt flere andre indlæg

To skoler i Danmark: Strategi og management eller hjerte og kultur?

Hvad er videnskabelig metode?

Tingenes pædagogik

Det usynliges pædagogik

Forskellen på en undervisningsekspert og en lærer

Videnskab, værdier og pædagogik

Marie Krarup, Mogens Hansen og Per Fibæk Laursen om dannelse

Samlet kommentar til Jens Erik Kristensen, Lars Qvortrup, Per Fibæk Laursen og Jens Rasmussen

Hvad er folkeskolen?

Afviklingen af den nordiske skole 5 – det grundtvigskes tilbagetrækning

Lighedens pædagogik?

Ny Nordisk Skole 5 – Vi fandt det sande Nord

Hvad er et nationalt uddannelsessystem?

Ny=ikke

 

B. ANDEN SERIE:

FORMÅLSskolen eller SKOLENS formål

Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 3

Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 2

Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 1

Oplæg om Ny Nordisk Skole på folkemødet

Afviklingen af den nordiske skole 4 – børnehaven

Kemp, Rasmussen og Qvortrup i Politiken

Afviklingen af den nordiske skole 3 – gymnasiet (del 1)

VIAs venskaber

Ny Nordisk Skole 4 – Nordlys i fribårne ord

Ny Nordisk Skole 3: Pædagogik = sætning + mylder = Tyskland + Danmark

Afviklingen af den nordiske skole 2 – Ny Nordisk Skole (NNS) = Gammelt Anti-nordisk Konkurrencestatskursus (GAK)

Ny Nordisk Skole 2 – virkelighedstro og rådvildhed

Hvor er kaos? Det er her!

Ny Nordisk Skole 1 – Mundens Pædagogik

Kritik af kritikken

Afviklingen af den nordiske skole

Aarhus Universitet – hvor er kaos?

Fra Singapore over Norden til Canada – om forvirringens årsag

Linda Maria Koldau – fra videnskabskvinde til “personalesag”

Farverne flyder – om tredobbelte ansigter og Fyns vinter

At være “ansat” i Odense

Gennembrud i Odense

Nysprog i Odense – hvem er kompetent?

Odenses vision: En kæntret pædagogik

En fynsk vinter

Europas dans

Instrumentel eller rationel?

Forberedelsestid (del 1)

Den omvendte verden

Oplysningens visnen og uren pædagogik

Skolens karneval

Not for Profit

Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik – del 3

Uddannelses-tingen

Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik – del 2

Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik

En skole der tinger

 

C. FØRSTE SERIE:

Tak for denne gang

Det stakåndede samfund

Metodefrihed = tvang

Europa i bevægelse

VIA uden eleverfaringer

Autoritets-løshed

Den myldrende pædagogik

Lars Qvortrups Sorø-tale

Kroppen og den store skærm

Frihed vundet – frihed tabt

Ny-sprogsleksikon

Hvem arbejder for hvem?

Hvor er du henne?

Oplæg på det alternative Sorømøde

Pædagogikkens ubestemmelighed – påmindelse, tilsynekomkst og genskabelse

Konsortiet

Pædagogikken knust – del 6

Pædagogikken knust – del 5

Pædagogikken knust – del 4

Pædagogikken knust – del 3

Pædagogikken knust – del 2

Pædagogisk filosofi knust – del 1

Kontrakt-ideologi

Pædagogik og universiteter

Epigonernes pædagogik

Liste-Danmark

Uddannelse i spænding – et forslag til en skitse til en genskabelse af de eksisterende pædagogiske aktiviteter

Pædagogik og folket

Pædagogik er sig selv og ikke noget andet

Pædagogik og musik

Pædagogik og undervisning

Pædagogik og forfald

Pædagogik og 49 år

Pædagogik og syntese

Pædagogik og kærlighed

Pædagogik og erhvervsliv

 

Andre sociale medier:

Folkets skole“, indlæg på www.visionerforskolen.dk, d. 22. december 2014.

Janteuniversitetet – episoder fra livet bag murerne“, indlæg på magisterbladet.dk, d. 23. september, 2014.

Konkurrencestat og masseuniversitet“, indlæg på magisterbladet.dk, d. 24. oktober, 2014.

En skoledag i drømmeskolen“, indlæg på de Frie Skolers hjemmeside, d.18. august, 2014.

Dannelse er død og begravet i dansk uddannelsespolitik“. indlæg på www.magisterbladet.dk’s dannelsestafet, d. 13. maj, 2014.

Eksperter og videnskabsfolk i den offentlige debat“, indlæg på bloggen www.professorvaelde.blogspot.dk, d. 22. juni, 2011.