Her er en oversigt over alle blogindlæg, både på nærværende hjemmeside fra marts 2013 til i dag og på www.folkeskolen.dk fra 2009 til 2013:
Marts 2025:
Diskussion af rapport om skærme i skolen. http://www.thomasaastruproemer.dk/diskussion-af-rapport-om-skaerme-i-skolen.html
Konference på DPU: “Demokratisk dannelse og åndelig oprustning”. http://www.thomasaastruproemer.dk/konference-paa-dpu-demokratisk-dannelse-og-aandelig-oprustning.html
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, januar-februar 2025. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-januar-februar-2025.html
Februar 2025:
Lotte Rods kamp for fritidspædagogikken. http://www.thomasaastruproemer.dk/lotte-rods-kamp-for-fritidspaedagogikken.html
Januar 2025:
Center for Karakterdannelse i Grundtvigsk Tidende. http://www.thomasaastruproemer.dk/center-for-karakterdannelse-i-grundtvigsk-tidende.html
Den hemmelige socialdemokrat: Da Socialdemokratiet kuppede Socialdemokratiet. http://www.thomasaastruproemer.dk/da-socialdemokratiet-kuppede-socialdemokratiet.html
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, november-december 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-november-december-2024.html
December 2024:
Merete Riisagers kamp for pædagogiske formål og en refleksion over tidens uddannelsespolitiske muligheder. http://www.thomasaastruproemer.dk/merete-riisagers-kamp-for-gymnasiets-og-paedagogikkens-formaal.html
DPU’s problemer med filosofi og pædagogiske formål. http://www.thomasaastruproemer.dk/dpus-problemer-med-filosofi-og-paedagogiske-formaal.html
November 2024:
Ny bog: Trivsel og mistrivsel – mellem offergørelse og kompetencegørelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/ny-bog-trivsel-og-mistrivsel-mellem-offergoerelse-og-kompetencegoerelse.html
Ny bog om skoleledelse: Finn Wiedemanns kritiske arbejde. http://www.thomasaastruproemer.dk/ny-bog-om-skoleledelse-finn-wiedemanns-kritiske-arbejde.html
Hvad er en eksamen? http://www.thomasaastruproemer.dk/hvad-er-en-eksamen.html
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, september-oktober 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-september-oktober-2024.html
Oktober 2024:
Hvad vil det sige at være borgerlig? http://www.thomasaastruproemer.dk/hvad-vil-det-sige-at-vaere-borgerlig.html
September 2024:
Syv indlæg om Center for Karakterdannelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/indlaeg-om-center-for-karakterdannelse.html
Undersøgelse af relationskompetence og skældud. http://www.thomasaastruproemer.dk/undersoegelse-af-relationskompetence-og-skaeldud.html
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, juli-august 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-juli-august-2024.html
Juli 2024:
ChatGTP om Claus Holms fyringer på DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/chatgtp-om-claus-holms-fyringer-paa-dpu.html
Center for Karakterdannelse – nogle svar til Lærke Grandjeans “åbne brev”. http://www.thomasaastruproemer.dk/center-for-karakterdannelse-nogle-svar-til-laerke-grandjeans-aabne-brev.html
Juni 2024:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, maj-juni 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-maj-juni-2024.html
Foredrag fra 2011 om børnehavernes filosofi: http://www.thomasaastruproemer.dk/oplaeg-fra-2011-om-boernehavernes-filosofi.html
The inner contradiction of sustainabiity. http://www.thomasaastruproemer.dk/the-inner-contradiction-of-sustainability.html
De konservative og skolereformen. http://www.thomasaastruproemer.dk/de-konservative-og-skolereformen.html
Maj 2024:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, marts-april 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-marts-april-2024.html
April 2024:
Ekspertgruppe om kønspædagogik. http://www.thomasaastruproemer.dk/ekspertgruppe-om-koenspaedagogik.html
Stor ansættelsesrunde på DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/stor-ansaettelsesrunde-paa-dpu.html
Aarhus Universitet skjuler relevant information for universitetets bestyrelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/aarhus-universitet-skjuler-relevant-information-for-universitetets-bestyrelse.html
Universitetet og dets fjender. http://www.thomasaastruproemer.dk/universitetet-og-dets-fjender.html
Marts 2024:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, januar-februar 2024. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-januar-februar-2024.html
Fra seminarier til professionshøjskoler. http://www.thomasaastruproemer.dk/fra-seminarier-til-professionshoejskoler-forsoeg-paa-en-oversigt.html
Februar 2024:
Europa-Parlamentet skriver om forskningsfriheden i Danmark. http://www.thomasaastruproemer.dk/europa-parlamentet-skriver-om-forskningsfriheden-i-danmark.html
Faglige bedømmelser af to ansøgninger om professorater i pædagogik, 2023 og 2014. http://www.thomasaastruproemer.dk/to-bedoemmelser-af-ansoegninger-om-professorat-i-paedagogik-2023-og-2014.html
Hedevig Baggers pædagoguddannelse. http://www.thomasaastruproemer.dk/hedevig-baggers-paedagoguddannelse.html
December 2023:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, november-december 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-november-december-2023.html
November 2023:
Dannelsen på DPU: Asger Sørensens kritiske tale på Dansk Filosofisk Selskabs årsmøde. http://www.thomasaastruproemer.dk/dannelse-paa-dpu-asger-soerensens-tale-ved-dansk-filosofisk-selskabs-aarsmoede.html
Klassisk progressivistisk litteraturliste. http://www.thomasaastruproemer.dk/progressivistisk-litteraturliste.html
Oktober 2023:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, september-oktober 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-september-oktober-2023.html
September 2023:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, juli-august 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-juli-august-2023.html
August 2023:
I skolereformens kølvand. http://www.thomasaastruproemer.dk/i-skolereformens-koelvand.html
Danmarks Pædagogiske Universitet – opgør og deroute. http://www.thomasaastruproemer.dk/historien-om-danmarks-paedagogiske-universitet-opgoer-og-deroute.html
Juni 2023:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, juni 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-den-2-24-juni-2023.html
Advokatundersøgelse: DPU har brudt forvaltningsloven. DM accepterer det. http://www.thomasaastruproemer.dk/advokatundersoegelse-dpu-har-brudt-forvaltningsloven-dm-accepterer-det.html
Maj 2023:
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, d. 10. maj – d. 31. maj 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-d-10-maj-d-31-maj-2023.html
Uddannelsespolitiske og pædagogiske noter, d. 10. april – d. 8. maj 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelsespolitiske-og-paedagogiske-noter-d-10-april-d-8-maj-2023.html
April 2023:
Uddannelses- og universitetspolitiske noter, den 7. marts – den 4. april. http://www.thomasaastruproemer.dk/uddannelses-og-universitetspolitiske-noter-d-7-marts-d-4-april-2023.html
Marts 2023:
Trykkefrihedsselskabets ytringsfrihedspris: Sapphoprisen. http://www.thomasaastruproemer.dk/trykkefrihedsselskabets-ytringsfrihedspris-sappho-prisen.html
Universitetspolitiske noter, den 18. februar – den 5. marts. http://www.thomasaastruproemer.dk/universitetspolitiske-noter-den-18-februar-den-5-marts.html
Februar 2023:
Universitetspolitiske noter, d. 9. januar – d. 15. februar 2023. http://www.thomasaastruproemer.dk/universitetspolitiske-noter-den-9-januar-den-15-februar-2023.html
Januar 2023:
Dekan Johnny Laursen forsvarer fyringerne på DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/johnny-laursen-forsvarer-fyringerne-paa-dpu.html
Barnlig eller barn-lig. http://www.thomasaastruproemer.dk/barnlig-eller-barn-lig.html
December 2022:
Indlæg og artikler om afskedigelser på DPU
Indsigelse vedrørende varslet afskedigelse
September – november 2022: Vidnesbyrd: Dagbog fra DPU. http://www.thomasaastruproemer.dk/vidnesbyrd-dagbog-fra-dpu-sagen.html
September 2022:
Tænkningens spørgsmål: Svend Brinkmann og hans kritikere
Alment farlige tanker 15: August 2022
August 2022:
Alment farlige tanker 14: juli 2022
Juni 2022:
Alment farlige tanker 13: juni 2022
En ”pædagogisk vulkan”: Lars Qvortrups status over folkeskolens udvikling siden 2013
Maj 2022:
Alment farlige tanker 12, d. 5. – 31. maj 2022
April 2022:
Alment farlige tanker 11, d. 12. – 27. april 2022
Alment farlige tanker 10, d. 18. marts – d. 12. april 2022
Marts 2022:
Kritik af DPU-rapport om universitetspædagogik
Oversigt over tvangsvaccinationens stemmer
Pædagogiske rester fra sommeren 2020 til april 2022
Alment farlige tanker 9, d. 3-17. marts 2022
Liste over Iben Benedikte Valentin Jensens produktion
Februar 2022:
Alment farlige tanker 8, d. 15.-28. februar 2022
Alment farlige tanker 7, d. 7.-14. februar 2022
Alment farlige tanker 6, d. 14. januar – d. 3. februar 2022
Januar 2022:
Biopolitisk oprør på CBS: Fuld brevveksling
Isolerede tanker 17, d. 3.-13. januar
December 2021:
Isolerede tanker 16, d. 15.-30. december
Isolerede tanker 15, d. 2.-14. december 2021
Analyse af Udviklingsgruppens notater om læreruddannelsen, december 2021
November 2021:
Isolerede tanker 14: d. 12.-30. november 2021
Alment farlige tanker 5, d. 27. oktober – d. 11. november
Oktober 2021:
Alment farlige tanker 4, d. 6. – 25. oktober
Forslag til beskrivelse af faget pædagogik på Den Frie Læreruddannelse i Herning
Alment farlige tanker 3, d. 14.- 29. september 2021
September 2021:
Oplæg til arrangement ifm. udgivelse af bogen “Den store nedlukning”
Alment farlige tanker 2, d. 2.-11. september
Alment farlige tanker 1, d. 18. – 31. august
August 2021:
Isolerede tanker 13, d. 4.-15. august
Det Radikale Venstres skoleudspil “Tænk frit – tænk børn”
Isolerede tanker 12, d. 18. juni – d. 3. august
Juli 2021:
LinkedIn angriber ytringsfrihed og demokrati
Juni 2021:
Isolerede tanker 11, d. 21. maj – d. 10. juni
Maj 2021:
Isolerede tanker 10, d. 9.-20. maj
Isolerede tanker 9, d. 24. april – d. 8. maj
April 2021:
Isolerede tanker 8, d. 10. – 24. april
Isolerede tanker 7, d. 13. marts – d. 9. april
Marts 2021:
Isolerede tanker 6, d. 3-11. marts
Det nye seminarium og Stefan Hermanns faglige deroute
Fra pissedårlig pædagogik til pissedårlig pædagogik
Isolerede tanker 5, d. 25. februar – d. 2. marts
Februar 2021:
Isolerede tanker 4, d. 20-24. februar
Isolerede tanker 3, d. 9.-19. februar
Biostatens politiske og filosofiske konstruktion: Analyse af Udredningsgruppens rapport
Isolerede tanker 2, d. 26. januar – d. 8. februar
Januar 2021:
Indlæg og artikler om et frit lærerseminarium
Isolerede tanker 1, d. 20-26. januar
Smittede tanker 82, d. 19. december – 20. januar
December 2020:
Smittede tanker 81: The Great Reset – konspiration eller faktum?
Smittede tanker 80: Tvangsvaccinationer og vaccinepas
Smittede tanker 79, d. 10-18. december
Den store skolekommission 1919-23
Smittede tanker 78, d. 5-9. december
November 2020:
Smittede tanker 77, d. 21-25. november
Smittede tanker 76, d. 15-20. november
Smittede tanker 75, d. 9-14. november
Fødevarestyrelsens to breve til minkavlerne
Smittede tanker 74, d. 2-8. november
Sundhedsfaglig erklæring imod corona-politikken
Smittede tanker 73, d. 1. november
Oktober 2020:
Pædagogiske noter fra efteråret 2020
Smittede tanker 72: Proportionalitetsprincippet og det ekstreme forsigtighedsprincip
Smittede tanker 71, d. 27. oktober
Smittede tanker 70: Sundhedsstyrelsens mundbindsbegrundelser
Smittede tanker 69: MeToo-ugerne i oktober
Smittede tanker 68: Biostaten og konkurrencestaten – Økonomisk Råd og Finansministeriet
Smittede tanker 67, d. 21. oktober
Smittede tanker 66, d. 15. oktober
Smittede tanker 65, d. 5. oktober
Merete Riisagers bog om selvbyggerbørn
September 2020:
Smittede tanker 64, d. 30. september
Smittede tanker 63, d. 24. september
Smittede tanker 62: To biopolitiske breve til skoler og forældre
Smittede tanker 61: Anders Bondos kronik og arbejdstidsaftalen med KL
Smittede tanker 60, d. 20. september
Smittede tanker 59, d. 8.-17. september
Smittede tanker 58, d. 7. september
August 2020:
Smittede tanker 57, d. 27. august
Smittede tanker 56, d. 11. august
Smittede tanker 55, d. 1. august
Juli 2020:
Smittede tanker 54, d. 31. juli
Smittede tanker 53, d. 19. juli
Juni 2020
Smittede tanker 52, d. 29. juni
Smittede tanker 51, d. 23. juni
Smittede tanker 50, d. 13. juni
Smittede tanker 49, d. 11. juni
Smittede tanker 48, d. 7. juni
Smittede tanker 47, d. 3. juni
Maj 2020:
Smittede tanker 46, d. 27. maj
Smittede tanker 45, d. 23. maj
Smittede tanker 44, d. 18. maj
Smittede tanker 43, d. 16. maj
Smittede tanker 42, d. 13. maj
April 2020:
Smittede tanker 36, d. 29. april
Smittede tanker 35, d. 28. april
Smittede tanker 34, d. 27. april
Smittede tanker 33a, d. 26. april: Smitteskolen vasker hænder
Smittede tanker 33b, d. 26. april: Smitteskolens adfærdsregler
Smittede tanker 32, d. 25. april
Smittede tanker 31, d. 24. april
Smittede tanker 30, d. 22. april
Smittede tanker 29, d. 19. april
Smittede tanker 28, d. 15. april
Smittede tanker 26, d. 12. april
Smittede tanker 25, d. 10. april
Smittede tanker 24, d. 8. april
Smittede tanker 23, d. 6. april
Smittede tanker 22, d. 5. april
Smittede tanker 21, d. 4. april
Smittede tanker 20, d. 2. april
Marts 2020:
Smittede tanker 19, d. 31. marts
Smittede tanker 18, d. 30. marts
Smittede tanker 17, d. 29. marts
Smittede tanker 16, d. 28. marts
Smittede tanker 15, d. 27. marts
Smittede tanker 14, d. 26. marts
Smittede tanker 13, d. 25. marts
Smittede tanker 12, d. 24. marts
Smittede tanke 11, d. 23. marts: Sundhedsstyrelsens risikovurdering og forslag fra d. 10. marts
Smittede tanker 10, d. 22. marts
Smittede tanker 9, d. 21. marts
Smittede tanker 8, d. 20. marts
Smittede tanker 7, d. 19. marts
Smittede tanker 6, d. 18. marts
Smittede tanker 5, d. 17. marts
Smittede tanker 4, d. 16. marts
Smittede tanker 3, d. 15. marts
Smittede tanker 2, d. 13. marts
Smittede tanker 1, d. 12. marts
Ti faser i pædagogisk teori: Fra udslettelse til tilsynekomst
Humanistisk opløsning i København
Fiskerne og socialdemokratisk tillid
Two manifestoes – paper for NERA-konference
Februar 2020:
Bjarne Corydon bidrager til bog om “konkurrencestatsministeren”
Fire debatindlæg i sagen om Mikael Busch’ bog om Bjarne Corydon + et ekstra indlæg
Politisk aftale om de nationale tests: Fastholdelse og udvidelse
Mikael Busch’ mesterstykke og Kristian Madsens fallit: Pædagogikken to verdener
Anmeldelse af Kristian Madsens anmeldelse af Mikael Busch’ bog om Bjarne Corydon
Anmeldelse af “Bjarne Corydon og nødvendighedens politik”
Stefan Hermann og “skolegårdslogik”
Tak til SAS’ sans for dannelse!
Evaluering af de Nationale Tests
Januar 2020:
VIVE’s slutevaluering af skolereformen
Dannelse i Politiken – krig eller fællesskab
Facebook-drys 67: December 2019
December 2019:
Facebook-drys 66: November 2019
Diskussion af OK18-kommissionens rapport
November 2019:
Forskningsfrihed på Aarhus Universitet
Valg til bestyrelsen på Aarhus Universitet: Stem på Asger Sørensen
Facebook-drys 65: Oktober 2019
Oktober 2019:
Facebook-drys 64: September 2019
Analyse af AP Møller Fondens folkeskolemilliard
August 2019:
Socialdemokratiets deroute – fra levende bevægelse til regnemaskine-organisation
Facebook-drys 62: juni-juli 2019
Noter til Maria Montessoris “Montessori Metoden”, del 1
Juni 2019:
“Pissedårlig undervisning” som pædagogisk dyd
Må vi bede om en UC-pris for demokratisk dyd til Keld Skovmand, tak!
DPU nedlægger Alexander von Oettingens professorat i pædagogik
Kritik af DPU’s og AU’s syn på fag og skole – del 3: DPU’s strategi
Maj 2019:
Kritik af DPU’s og AU’s syn på fag, skole og samarbejdsstrategi – del 2
Kritik af DPU’s og AU’s syn på fag, skole og samarbejdsstrategi
April 2019:
Kommentar til Lars Qvortrups artikel: “Visible learning and its enemies – the missing link”
Knud Illeris om skolen: Fra formål til funktion
Marts 2019:
Analyse af EVA’s rapport om Fælles Mål og læringsmålstyring fra 2012
Jens Rasmussens indflydelse på 2000’ernes uddannelsespolitik
Facebook-drys 58: d. 25. januar – d. 28. februar 2019
Facebook-drys 57: 1. januar – 25. januar 2019
Februar 2019:
Note 4 til Keld Skovmands bog “Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”: Opgør med demokratiet
Note 3 til Keld Skovmands bog “Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”: Selvreferencens system
Note 2 til Keld Skovmands bog ”Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”: Paradigmeskiftet
Note 1 til Keld Skovmands bog ”Folkeskolen efter læringsmålstyringen?”
Januar 2019:
Vurdering af forligskredsens aftale om justering af folkeskolereformen
Landsrettens dom i Erik Schmidt-sagen: Substans og reaktioner
Skærm-Skærm ikke?: Ny rapport om mobiler i skolen
Facebook-drys 56: December 2018
December 2018:
Guden, selvomsorgen og “Os Love”
Oversigt over evalueringer af folkeskole- og læreruddannelsesreform
Facebook-drys 55: November 2018
Den ulovlige advarsel til Schmidt
November 2018:
KL benægter landsrettens begrundelser i Schmidt-sagen
Annette Linds finansministerielle skole
Angreb på folkeskolens fag og formål
Facebook-drys 54: Oktober 2018
Oktober 2018:
Facebook-drys 53: September 2018
September 2018:
Analyse af Odense Kommunes “dannelsesstrategi”
Positiv psykologi i vælten: Elevoptimisme og relationskompetence
August 2018:
Aarhus Kommune går læringsamok
Facebook-drys 51: Juni-juli 2018
Juni 2018:
Læringskonsensus – kommentar til DLF/KL’s nye arbejdstidskommission
Ny rapport fra undervisningsministerens rådgivningsgruppe: Pejlemærker for fælles mål i folkeskolen
Pissedårlig undervisning 2: Ansvar og fremtid
Folkemøde 2018: Pissedårlig undervisning
Stefan Hermanns kritik af Lars Qvortrup i 2003
Aarhus Universitets opgør med pædagogik – del 1: Nedlæggelse af professorat i pædagogik
Maj 2018:
Indtryk fra Match Point-seminar på Aarhus Universitet
Læreruddannelsens opgør med læreruddannelsen
April 2018:
Kritik af Jeppe Bundsgaards dannelsessyn
Marts 2018:
Facebook-drys 47: februar 2018
Oplæg til konference i Vingsted: Om pædagogisk forskning og Knud Grue-Sørensen
Konference på DPU: Oprør = Underkastelse
Regeringens “mål for fremtidens uddannelser”
SIRI-kommissionens opgør med demokrati og pædagogik
Februar 2018:
Ny spændende bog: “The Nordic Secret”
Facebook-drys 45: december 2017
Januar 2018:
Facebook-drys 44: november 2017
December 2017:
Montessori og Fröbel i dansk pædagogik
Fra pigespejder til modstandskvinde
Kommentar til Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr.4., 2017
Reformpædagogik var højdannelse
Facebook-drys 43: Oktober 2017
Jens Rosenkjær, højskolen og reformpædagogikken
Anne Marie Nørvig (og Hal Koch)
Fælles mål: Striden mellem §10 og §40
November 2017
Analyse af Hal Kochs “Hvad er demokrati?”
Samlet analyse af byretsdommen mod Erik Schmidt
Agedrup-sagen, del 12: Odense Kommunes reaktion på dommen
Agedrup-sagen, del 11: Rådmand Susanne Crawley Larsens ansvar
Agedrup-sagen, del 10: Hvem er “samvittighedsfuld” og “agtværdig”?
Agedrup-sagen, del 9: Det fjerde lærermøde, d. 7. maj 2014
Agedrup-sagen, del 8: Byretsdommerens rolle
Agedrup-sagen, del 7: Tre skolelederes syn på Erik Schmidts arbejde
Byrettens dom i Agedrup-sagen, del 6: Om “spørgsmål til forhold, som allerede er afgjort”
Byrettens dom i Agedrup-sagen, del 5: Mohammed Bibi blandt “bandemedlemmer” og “trusler på livet”
Byrettens afgørelse i Agedrup-sagen, del 4: Hvem er “flere lærere”? Og hvad er de “chokeret over”?“,
Byrettens afgørlse i Agedrup-sagen, del 2: Dommerens fortolkning af Bibis opgør med skolens lov
Byrettens afgørelse i Agedrup-sagen, del 1: Mohammed Bibis opgør med skolens lov
Oktober 2017
En pædagogisk syntese: Reformpædagogik og den nationale tradition
Diskussion på folkeskolen.dk om didaktik og pædagogik
Facebook-drys 42: September 2017
Kommentar til Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr. 3, 2017
September 2017:
Reportage fra seminar om Knud Grue-Sørensen, d. 27. september, på DPU
Samtidsdiagnose, læring og pædagogisk forskning – del 2
Uddannelsesdebatten 2017 i Nr. Nissum
Samtidsdiagnose, læring og pædagogisk forskning – del 1
August 2017:
Oprør i KL: Ulf Harbo kritiserer Arne Eggerts og Anna Mee Allerslevs “kup”
Høringsmaterialet om ændringer af Fælles Mål
KL’s disruptionsideer: Vuggestue-robotter og VR-briller
Juli 2017:
Ylva mod munkemænd i Ryslinge 2
Juni 2017:
Lars Qvortrup og Niels Egelunds opgør med dannelse
Jens Rasmussens og Andreas Rasch-Christensens hemmelige ”Notat” og Keld Skovmands ”Responsum”
Maj 2017:
Stefan Hermanns opgør med dansk pædagogisk tradition
Merete Riisager kritiserer DPU’s evaluering af læringsmålsstyring
April 2017:
Jens Rasmussens og Andreas Rasch-Christensens hemmelige “Notat”
Nogle foreløbige bemærkninger til læreruddannelsens formålsstruktur
Ballade i forsamlingshuset: Jens Rasmussen og Kelds Skovmand i pædagogisk tvist.
Marts 2017:
Anti-pædagogikkens rå struktur: KL-læring i 2005
Facebook-drys 35: Februar 2017
Analyse af Claus Holm: ”Læreres livsduelighed kræver mere lærdom”, Asterisk, nr. 81, marts 2017
Niklas Luhmanns hyper-radikale konstruktivisme
Lars Qvortrup, Grundtvig og pædagogisk forskning
Februar 2017:
Analyse af Alternativets skoleudspil: “En fri skole for hoved, herte og ånd”
Asger Sørensen kritiserer systemteorien
Januar 2017:
Ny bog om John Hatties pædagogik: “Hattie på dansk”
Datainformeret læringsmålsstyring i Aarhus
Erik Schmidt og Lars Qvortrup i 2008
MinUddannelse og et logisk sammenbrud
Facebook-drys 33: d. 28. november – d. 31. december 2016
December 2016:
Facebook-drys 32: november 2016
November 2016:
Systemteoretisk affekt i 2004 med aktuel relevans
Læringsrevolutionens tredje fase
Synlig læring i Skanderborg: Frivillighed eller tvang?
Oktober 2016:
Facebook-drys 31: Oktober 2016
Facebook-drys 30: September 2016
Digebrud i Lyngby-Taarbæk Kommune
Profitraten i Næstved Kommunes “løfte om læring”
September 2016:
Niklas Luhmanns opgør med pædagogik
Lærerbladet drøfter Danmarks pædagogiske oligarki
Ny Nordjysk Skole: Læringsideologi i Aalborg Kommune
Uddannelsesdebatten 2016 i Nr. Nissum
Facebook-drys: juli-august 2016
Claus Holms “festforelæsning” for nye DPU-studerende i Aarhus
August 2016:
Åbning af en pædagogisk nedsmeltning: Nationalt Center for Skoleforskning
Juli 2016:
Forskningsprogrammet ReForM – en del af Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO)?
Juni 2016:
Analyse og vurdering af gymnasieforliget
Metodefetischismens performativitet
Maj 2016:
Diskussion med professor Morten Nissen om DPU’s forskningsprogrammer
April 2016:
Pædagogisk dagbog: Gymnasieskolen, Marianne Jelveds følelser og et “peer-review”
Analyse af regeringens forslag til reform af gymnasiet
Den læringsrevolutionære skole
Facebook-drys 24: Februar 2016
Marts 2016:
Almendannelsens deroute: Bladet “Gymnasieskolen” i publicistisk deroute
Danske pædagogiske tekster 2: Keld Skovmands og didaktikernes dilemma
Kommunister og skolesheikforeninger: Lidt dagbogsnoter fra d. 3. marts
Februar 2016:
Center for studier i pædagogiske formål og pædagogisk praksis
Kritik af John Hatties teori om Visible Learning
Lars Qvortrup kritiserer Uren Pædagogik i tidsskriftet Paideia
Januar 2016:
Pædagogisk dagbog: Læringsledelse, Per Fibæk og Jan Masschelein
Skolens formål og rationalistisk pædagogik: To noter til Konkurrencestaten
Facebook-drys 22: December 2015
December 2015:
Facebook-drys 21: November 2015
Et døgn i selskab med Konkurrencestatstidende
Indlæg ved uddannelsespolitisk konference på Christiansborg, lørdag d. 28. november
November 2015:
Peter Kemps “opgør med halvdannelsen”
Facebook-drys 20: Oktober 2015
Oktober 2015:
Styringsdidaktikken er død – længe leve didaktikken!
Anders Bondo Christensen stiller spørgsmål til Claus Holm og Lars Qvortrup
Analyse af valgoplæg til Hovedbestyrelsesvalg i Gymnasielærernes Lærerforening (GL)
Klagesang i Magisterbladet – kommentar til sagen om Brian Degn Mårtenssons kronik i Politiken
Facebook-drys 16: 26. april – 31. maj 2015
Facebook-drys 19: September 2015
Departementschef i det offentlige rum
September 2015:
Forholdet mellem den danske Magtelite og Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO)
Livsoplysning er Danmarks indre – referat fra konference om højskolepædagogik
Facebook-drys 18: Juli – august 2015
Kritik af Jens Rasmussens og Lars Qvortrups kronik i Politiken
Referat fra uddannelsesmøde i Nr. Nissum
Antorini som soldat i konkurrencestatens hær
August 2015:
Jens Rasmussen i 2010: Fokus på læring = afvikling af læring
Kritik af Jens Rasmussens “undersøgelse” af læreruddannelsen
Referat af konferencen ”Folkeskolens formål til eftersyn”, d. 19. august 2015, på DPU
Undervisningsministeriets nye hjemmeside om læringsmål – bekræftelse af et logisk sammenbrud
Facebook-drys 15: Marts – medio april 2015
Juni 2015:
Undervisningsministeriet i logisk sammenbrud
Undervisningsministeriets overraskelse: Om læringsmålstyret undervisning og metodefrihed
Pædagogikkens to verdener: Hadefuld konspirationsteori eller “noteworthy contribution”?
Kommentar til Lars Qvortrups “slag under bæltestedet”.
Maj 2015:
Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO) – del 2
Historien er som den er! – svar på Staunæs’ og Juelskjærs “Og nu til en anden historie”
Løbende registrering af indlæg om klage over blog-indlæg
April 2015:
Den virkelige tekst: Om at gengive et synspunkt “korrekt”.
Kommunal “team-spættelæring”: Om “Ny praksis i folkeskolen”:-(
Danske pædagogiske tekster 1: Dorthe Staunæs’ opgør med den pædagogiske tradition
Hvad er opdragelse til demokrati?
Marts 2015:
Historiedidaktisk diskussion 2 – Bernad Eric Jensen
Historiedidaktisk diskussion med Rune Christiansen
Svar til Hans Henrik Knoop vedrørende Brinkmanns strid med den positive psykologi
Svend Brinkmanns strid med den positive psykologi
True North-koncept i Ny Nordisk Skoles tomme skal
Facebook-drys 14: Januar-februar 2015
Februar 2015:
Et forsvar for respektløshedens respekt
Danmarks Lærerforening accepterer KL’s skole- og lærersyn
Er der en strid mellem Uren og Ren Pædagogik?
Januar 2015:
Ove Kaj Pedersens “Hvad ellers?”
Facebook-drys 13: November-december 2014
En far, en skolelærer og Charlie Hebdo
Anders Samuelsen og Ayn Rands “interessante problemstillinger”
December 2014:
Demokratiske problemer hos Saxo Bank og Liberal Alliance
En vigtig forskel mellem pædagog- og læreruddannelse
Ayn Rands velfærdsstat: Uduelige onde gangstere og skatteopkrævende utøj
Danmark ifølge ny-liberalismen: Et samfund af “livegne, trælle og slaver”
November 2014:
Sohpia-konference på Vartov: Marianne Jelveds ideologi
Facebook-drys 12: September-oktober 2014
Ayn Rand – Altruismens dødbringende gift
Tre slags fundamentalisme omkring murens fald
Antorini i samråd om læringsforberedelse
Danmarks Socialdemokratiske Ungdoms uddannelsespolitiske fallit
Susanne Crawley Larsens og Anker Boyes ubehageligheder
Oktober 2014:
Fremtidens skole i Aalborg 3: En udfordring uden fremtid
Fremtidens skole i Aalborg 2: Læringschefens ideologi
Et fotografi af skolens dybdestruktur
September 2014:
Koldkrigsliberalisme og velfærdsstat
Er der pædagogik i de nye Fælles Mål?
Politiken = Dagblad for læringspropaganda = Konkurrencestatstidende
Facebook-drys 11: Juli-august 2014
Lærer Erik Schmidt og chefredaktør for Weekendavisen Henning Fonsmark
Hvad vil det sige IKKE at være imod skolereformen?
Juli – august 2014:
Bliver lærerstanden proletariseret?
Agedrup – Danmarks pædagogiske epi-center
Lykke, løgn og postmoderne ondskab hos Odenses skolerådmand
Juni 2014:
Mohammed Bibi – Ny Nordisk Skole og den hellige ild
Børne- og ungechef Ina Ahrensbergs sommerhilsen til lærerne i Odense Kommune
Facebook-drys 10: Maj – juni 2014
Folkemøde 2014: Statsideologen Ove Kaj Pedersen i Højskolernes telt og på Allinge bibliotek
Reportage fra Erik Schmidts afskedsreception på Agedrup skole, fredag d. 20 juni 2014
Tale til Erik Schmidt i forbindelse med hans afskedsreception, d. 20. juni, ved Agedrup Skole
Folkemøde 2014: ”Er folkeskolen folkets skole?”
Folkemøde 2014: “Læreruddannelse på kandidatniveau – hvorfor skal vi vente?”
Folkemøde 2014: “Må vi få ro? – debatmøde om inklusion”
Hvad bygger dansk pædagogik på?
Odense Kommune, Agedrup Skole og nej=ja
Maj 2014:
DEA’s frontalangreb på gymnasier og erhvervsuddannelser
April 2014:
Facebook-drys 8: d. 24. februar – d. 31. marts
En utrolig historie om magt og pædagogik – del 2
Professor Jens Rasmussens filosofi 3
Professor Jens Rasmussens filosofi 2
Marts 2014:
Professor Jens Rasmussens filosofi 1
Pædagogikkens to verdener – en refleksion over et års arbejde
En utrolig historie om magt og pædagogik
Lars Qvortrups syn på dannelse i Folkeskolen, nr. 6
Danmarks Pædagogiske Oligarki (DPO) i afmægtig bevægelse
Forslag til et privat seminarium
Februar 2014:
Danmarks pædagogiske oligark (DPO)
Facebook-drys 7: d. 26. januar – d. 23. februar 2014
Er uddannelse og arbejdsmarked modsætninger?
Fra Humboldt til smartphones – en kritik af aktuel neostrukturalistisk universitetstænkning
Januar 2014:
Facebook-drys 6: d. 5. januar – 23. januar 2014
Når læreren og eleven forsvinder
December 2013:
Didaktik, læreren i kødet og sætningernes fylde
Er konkurrencestaten liberalistisk eller socialistisk?
Facebook-drys 4: November – december 2013
Aarhus Universitet – et kæntret universitet?
November 2013:
Facebook-drys 3: Oktober – november 2013
Kommentar til 1. behandling af skolereformen, d. 12. november 2013.
Ny Nordisk Skole og Danmarks Lærerforenings professionsideal
Læreren i bur 2 – forenkling af fælles mål i folkeskolen
Oktober 2013:
Tale til kandidater i pædagogik ved Aarhus Universitet
Den meningsløse “rådvildhed” – passager mellem konkurrencestat, neostrukturalisme og systemteori
Facebook-drys 2: April-oktober 2013
Konkurrencestat og dannelse – en unødvendig umulighed
“Modernitet og dannelse”, foredrag på Rønshoved Højskole, d. 5. oktober 2013.
Et “enkelt ord” med store “krav” – konference på AUDEM om “konkurrencestatens krav til dannelse”
September 2013:
Fra frihed til total statslig kontrol – liberalismens vej til sin modsætning
Pædagogik og køn – om modersmål og fædreland
Ayn Rand og Ole Birk Olesens “taberfabrik”
En refleksion over Erik Clausens “Regnebrættet – erindringer fra Ribe”
Om dansk liberalisme, Ayn Rand og Liberal Alliance
Juli – august 2013:
De danske liberalister minder om 1970’ernes marxister
Det lufttomme rum – Danske ministre som soldater i konkurrencestaten
“En ny folkeskole” – KL’s bidrag til afvikling af læreren og undervisning som pædagogisk kategorier
Juni 2013:
Folkemøde 4 – om musikfaget i skoleforliget
Folkemøde 3 – stat og civilsamfund
Folkemøde 2 – om pædagogers kritik og fleksiblitet
Folkemøde 1 – Ny Nordisk Skole
Et par uger i dannelsens tumult
Maj 2013:
Ved Korsvejen 2 – anmelderens digt og kritikkens poesi
For meget kinesisk eller for lidt dansk?
Ved Korsvejen 1 – på jagt efter et spørgsmål
Tre erfaringer – liberal, konservativ og socialistisk
April 2013:
Analyse af regeringens skoleudspil ”Gør en god skole bedre”
Folkets Skole og Folkets Ting overfor Kommunernes Landsforenings målbare kompetencefabrik
Martin Ågerups syn på ledelse i den verserende skolestrid
Grundtvig og moderne pædagogik – et forsknings- og handlingsprogram
Analyse af “Nysyn på folkeskolen” – KL’s skolevision
Facebook-drys 1: Marts-april 2013
Marts 2013:
Historien om Christine Antorinis “moralske svigt”
Forberedelsestid – læreren som filosof eller embedsmand.
Indlæg på www.folkeskolen.dk, 2009-2013 (Nyeste først)
A. TREDJE SERIE (Ikke som officiel blogskribent):
Afviklingen af den nordiske skole 7 – Christine Antorinis “moralske svigt”
Forberedelsestid 2 – læreren som filosof eller embedsmand?
Hvad er professionel dømmekraft?
Afviklingen af den nordiske skole 6 – gymnasiet del 2
To skoler i Danmark: Strategi og management eller hjerte og kultur?
Forskellen på en undervisningsekspert og en lærer
Videnskab, værdier og pædagogik
Marie Krarup, Mogens Hansen og Per Fibæk Laursen om dannelse
Samlet kommentar til Jens Erik Kristensen, Lars Qvortrup, Per Fibæk Laursen og Jens Rasmussen
Afviklingen af den nordiske skole 5 – det grundtvigskes tilbagetrækning
Ny Nordisk Skole 5 – Vi fandt det sande Nord
Hvad er et nationalt uddannelsessystem?
B. ANDEN SERIE som officiel blogskribent:
FORMÅLSskolen eller SKOLENS formål. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/formalsskolen-eller-skolens-formal/205264
Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 3. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelsesfilosofisk-blog-nedlagt-del-3/205253
Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 2. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelsesfilosofisk-blog-nedlagt-del-2/205234
Uddannelsesfilosofisk blog nedlagt – del 1. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelsesfilosofisk-blog-nedlagt/205223
Oplæg om Ny Nordisk Skole på folkemødet. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/oplaeg-om-ny-nordisk-skole-pa-folkemodet/205208
Afviklingen af den nordiske skole 4 – børnehaven. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole-4-bornehaven/205168
Kemp, Rasmussen og Qvortrup i Politiken. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kemp-rasmussen-og-qvortrup-i-politiken/205133
Afviklingen af den nordiske skole 3 – gymnasiet (del 1). https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole-3-gymnasiet/205073
VIAs venskaber. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/vias-venskaber/205115
Ny Nordisk Skole 4 – Nordlys i fribårne ord. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-4-nordlys-i-fribarne-ord/205037
Ny Nordisk Skole 3: Pædagogik = sætning + mylder = Tyskland + Danmark. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-3-paedagogik-saetning-mylder-tyskland-danmark/204984
Afviklingen af den nordiske skole 2 – Ny Nordisk Skole (NNS) = Gammelt Anti-nordisk Konkurrencestatskursus (GAK). https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole-2-ny-nordisk-skole-nns-gammelt-anti-nordisk-konkurrencestatskursus-gak/204957
Ny Nordisk Skole 2 – virkelighedstro og rådvildhed. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-2-virkelighedstro-og-radvildhed/204897
Hvor er kaos? Det er her! https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/hvor-er-kaos-det-er-her/204830
Ny Nordisk Skole 1 – Mundens Pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/ny-nordisk-skole-1-mundens-paedagogik/204800
Kritik af kritikken. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kritik-af-kritikken/204759
Afviklingen af den nordiske skole. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/afviklingen-af-den-nordiske-skole/204766
Aarhus Universitet – hvor er kaos? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/aarhus-universitet-hvor-er-kaos/204500
Fra Singapore over Norden til Canada – om forvirringens årsag. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/fra-singapore-over-norden-til-canada-om-forvirringens-arsag/204444
Linda Maria Koldau – fra videnskabskvinde til “personalesag”. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/linda-maria-koldau-fra-videnskabskvinde-til-personalesag/204375
Farverne flyder – om tredobbelte ansigter og Fyns vinter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/farverne-flyder-om-tredobbelte-ansigter-og-fyns-vinter/204678
At være “ansat” i Odense. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/at-vaere-ansat-i-odense/204322
Gennembrud i Odense. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/gennembrud-i-odense/204278
Nysprog i Odense – hvem er kompetent? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/nysprog-i-odense-hvem-er-kompetent/204243
Odenses vision: En kæntret pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/odenses-vision-en-kaentret-paedagogik/204250
En fynsk vinter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/en-fynsk-vinter-opd-21-jan/204219
Europas dans. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/europas-dans/204089
Instrumentel eller rationel? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/instrumentel-eller-rationel/204045
Forberedelsestid. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/forberedelsestid/202230
Den omvendte verden. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/den-omvendte-verden/202125
Oplysningens visnen og uren pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/oplysningens-visnen-og-uren-paedagogik/204200
Skolens karneval. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/skolens-karneval/202054
Not for Profit. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/not-for-profit/202021
Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik – del 3. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/elfenbenstarnet-bornelitteratur-og-personaleetik-del-3/204382
Uddannelses-tingen. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelses-tingen/201991
Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik – del 2. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/elfenbenstarnet-bornelitteratur-og-personaleetik-del-2/204367
Elfenbenstårnet, børnelitteratur og personaleetik. https://blog.folkeskolen.dk/dpu-skolen-i-samfundet-thomas-aastrup-romer/elfensbenstarnet-bornelitteratur-og-personaleetik/202224
En skole der tinger. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/en-skole-der-tinger/201931
C. FØRSTE SERIE som officiel blogskribent:
Tak for denne gang. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/tak-for-denne-gang/202519
Det stakåndede samfund. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/det-stakandede-samfund/202513
Metodefrihed = tvang. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/metodefrihedtvang/202500
Europa i bevægelse. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/europa-i-bevaegelse/202498
VIA uden eleverfaringer. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/via-uden-eleverfaringer/202483
Autoritets-løshed. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/autoritets-loshed/202467
Den myldrende pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/den-myldrende-paedagogik/202457
Lars Qvortrups Sorø-tale. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/lars-qvortrups-soro-tale/202443
Kroppen og den store skærm. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kroppen-og-den-store-skaerm/202454
Frihed vundet – frihed tabt. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/frihed-vundet-frihed-tabt/202433
Ny-sprogsleksikon. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/nysprogs-leksikon/202427
Hvem arbejder for hvem? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/hvem-arbejder-for-hvem/202436
Hvor er du henne? https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/hvor-er-du-henne/202413
Oplæg på det alternative Sorømøde. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/oplaeg-pa-det-alternative-soromode/202406
Pædagogikkens ubestemmelighed – påmindelse, tilsynekomst og genskabelse. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogikkens-ubestemmelighed-pamindelse-tilsynekomst-og-genskabelse/202400
Konsortiet. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/konsortiet-1-del/202393
Pædagogikken knust – del 6. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-6-paed-knust/202386
Pædagogikken knust – del 5. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-5-paed-knust/202374
Pædagogikken knust – del 4. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-4-paed-knust/202360
Pædagogikken knust – del 3. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/del-3-paed-knust/202365
Pædagogikken knust – del 2. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/2del-paedfil-knust/202357
Pædagogisk filosofi knust – del 1. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogisk-filosofi-knust-del-1/202351
Kontrakt-ideologi. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/kontrakt-ideologi/202349
Pædagogik og universiteter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-universiteter/202334
Epigonernes pædagogik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/epigonernes-paedagogik/202326
Liste-Danmark. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/listedanmark/202313
Uddannelse i spænding – et forslag til en skitse til en genskabelse af de eksisterende pædagogiske aktiviteter. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/uddannelse-i-spaending-et-forslag-til-en-skitse-til-en-genskabelse-af-de-eksisterende-paedagogiske-aktiviteter/202302
Pædagogik og folket. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-folket/202308
Pædagogik er sig selv og ikke noget andet. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-er-sig-selv-og-ikke-noget-andet/202286
Pædagogik og musik. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-musik/202276
Pædagogik og undervisning. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-undervisning/202268
Pædagogik og forfald. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-forfald/202262
Pædagogik og 49 år. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-49-ar/202258
Pædagogik og syntese. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-syntese/202252
Pædagogik og kærlighed. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-kaerlighed/202246
Pædagogik og erhvervsliv. https://blog.folkeskolen.dk/thomas-aastrup-romer/paedagogik-og-erhvervsliv/202239