Fremtidens skole i Aalborg

Oppe i Aalborg vil de lave ”fremtidens skole”. Det er de sådan set ikke ene om. Mange andre kommuner har de sidste par år været i gang med det samme – Odense, Helsingør og Odder, men sikkert også flere andre.

Uanset hvad, er udtrykket ”fremtidens skole” et slags kodeord for ”dårlig kvalitet”. Muligvis findes en undtagelse – måske, men i givet fald ikke noget, jeg kender til. Jeg kender kun til reglen, og den er Fremtidens folkeskole = dårlig kvalitet. I Odense taler forvaltningen ligefrem om, at byens skoler er ”internationale rollemodeller”, selvom alting sejler. Skoledirektøren siger også, at Odense har en ”blomstrende debat”, selvom hun uddeler mundkurve på den mest primitive måde, selvom lærerne er bange for at sige deres mening, og selvom hun selv er tavs som en vissen palme. Men Odense har jeg jo skrevet om.

Nu er det så Aalborg, der vil lave en ”fremtidens skole”, og til det formål vil kommunen lave en “visionsproces”. I den forbindelse har man lavet en både en hjemmeside, en facebook-side og en video; Videoen er en såkaldt Flash-mob, som kommunen – efter sigende helt uden hold i begrebets betydning – kalder det.

Nå, men alt dette har skabt en del ravage, især fordi den to minutter lange video ikke just er en fremvisning af pædagogiske dyder. Filmen indledes med, at en gruppe store børn marcherer gennem skolens gange iført t-shirts, hvor der stor ”visionsagent” på ryggen. De bryder ind i klassen og opfordrer børnene til at løbe udenfor. Børnene tumler hysterisk skrigende og blafrende ud i skolegården. Her står visionsagenterne med megafon og knyttede næver og får hele skolen til at råbe i kor gentagende gange: ”Vi skaber fremtidens folkeskole!”. Bortset fra, at man ikke står ret, minder det meget om tilstanden på den kinesiske skole, som 9z fra Holme skulle konkurrere med i sidste års meget omtalte DR-dokumentar “9.z og Kina”. I Kina var der heller ingen fællessang, blot policy-kampråb til statens ære.

Jeg har ikke noget imod, at der er lidt team-spirit på en skole, f.eks. i form af en idrætsdag, et fællesarrangement på grundlovsdag eller en fælles fejring af HC Andersens fødselsdag, altså med et pædagogisk indhold. Men hvad er indholdet på “fremtidens skole”? Det kan man læse om på kommunens hjemmeside og på facebook-siden. På hjemmesiden står der, at alle inviteres til at realisere ”visionen”. Hvad betyder det? Jo, det drejer sig om, at alle skal bidrage til en ”værktøjskasse”, som man kan bruge til at fremme læring og trivsel. ”Læring og trivsel” er kode for skolereformens aller mest iltfattige sprog. Det er de operative måltal, som skolens skal styres efter, og som alle aktiviteter nu skal indrettes under, hvilket Aalborg er et godt eksempel på. Alting bliver til en “værktøjskasse”, og pædagogik bliver ligefrem til “prøvehandlinger”. Der ” er intet pædagogisk fællesskab, og derfor er der faktisk heller ingen skole som sådan. Rådmanden fortæller endda om det hele på en video på hjemmesiden. Der er ingen refleksioner over skole og pædagogik – bare mekanik så langt øjet rækker. Alt er metoder til indikatorscoring. Hallo!! Det er altså ikke det, man lærer om på en dansk læreruddannelse! Og visionen handler kun og kun og kun om disse metoder. Og elevrådenes formænd er udnævnt til ”visionsagenter” – oh skræk. Selv eleverne skal nu udsættes for det kommunale ny-sprog. Om lidt har vi også ”brændende platforme” og ”fast-forward-processer”. Alle mand i bådene. Der er naturligvis ingen lærere, der udtaler sig i det materiale, jeg har set. Der må da være en LÆRER i Aalborg. En der ved, hvad en METODE er!

Men er der ikke noget dannelsestænkning i skolereformen? Nej, det er der jo ikke. Dannelse er noget for Dansk Folkeparti og fra Goebbels hedder det i skolereformens omegn. Dannelse er et kommunikationstrick, og noget man trækker op af hatten. Det er dødsensfarligt og endda fundamentalisme. Det er jargonen. Der er kun konkurrencestat og systemteori i dybdestrukturen, og det er jo også derfor, at alt og alt og atter alt bliver til metoder og endda til “prøvehandlinger”. Selv elevernes demokrati og elevrådene bliver metoder til scoring, optimering, resultater, output og så videre på den galej.

Men vil det sige, at man involverer børnene i en ideologisk manifestation, hvor kommunen overmekanisk underlægger sig skolereformens i forvejen bastante afvisning af formål, dannelse og pædagogik. Ja, det vil det sige.

Vil det også sige, at børnene bruges til dette formål, altså afviklingen af deres egen dannelse? Ja, det vil det også sige.

Jammen, vil det sige, at Aalborg misbruger eleverne til tanketom ideologi? Ja, det er lige præcist det ,der er tilfældet.

Men er der ingen kritik? Jo, på kommunens facebook-side forsøger behjertede mennesker at råbe kommunen op. Hvem svarer? Det gør en eller anden, der hedder Johnni. Men hvem er Johnni? Ved han noget om pædagogik? Aner det ikke – for han har ikke noget efternavn.

Og hvem har mon skrevet alle de dorske ubehjælpsomheder på visions-hjemmesiden? Det ved jeg heller ikke. Det er bare ”kommunen”. Måske er det også Johnni? Eller rådmanden? Ingen ved det. Måske er det en bøh-mand?

Det er dybt pinligt det hele. Fremtidens folkeskole er overhovedet ikke en skole. Så enkelt er det.

En af de deltagende skoler er i øvrigt Sofiendalsskole. Det er den skole, som deltager i den aktuelle DR-dokumentar om 8.K, “Folkeskolen forfra”, hvor den stakkels lærerinde Vivian Eriksen må leve med de skolereformbegejstrede skoleledere Ole Lindholm og Torsten Due Christensens mangel på omtanke. Og nu skal de stakkels elever så oveni købet være visionsagenter til en konkurrencestatsværktøjskasse, og læreren er også selv reduceret til en, der skal komme med “forslag”. Alle ting og alle mennesker er metoder og midler.

Det er et grimt syn efter min opfattelse.

 

Links:

Aalborgs skolevæsen på Facebook: https://www.facebook.com/aalborgkommunesskoler

Hjemmeside for ”Fremtidens folkeskole”: http://fremtidensfolkeskole.aalborg.dk/

Flash-mob om ”Fremtidens folkeskole”: https://www.youtube.com/watch?v=lVoC2S1GjwY

 

Se også senere blogs om emnet:

Fremtidens skole i Aalborg 2: Læringschefens ideologi

Fremtidens skole i Aalborg 3: En udfordring uden fremtid

 

 

 

7 tanker om "Fremtidens skole i Aalborg"

  1. Flot formuleret indlæg, og som (desværre meget bekymret) mor til tre i en dansk folkeskole (netop i Aalborg) må jeg give dig ret. Det er ellers en rigtigt god skole! Havde jeg overskuddet ville jeg blande mig i debatten i langt højere grad. Jeg kunne skrive side efter side, allerede inden skoleåret startede – og det er gået stort set som forventet, med enkelte positive ting. Et af problemerne her er, at det er blevet fuldstændigt “ulovligt” at være kritisk nærmest. Ingen er til at råbe op. Man møder lidt en mur, der er i forsvarsposition. Hvad angår dette indlæg, er jeg helt enig, og jeg fortolker hen i retning af, at man (som rigtigt mange andre steder i samfundet) fjerner sig mere og mere fra kerneydelsen. Alt muligt udenomshalløj. Jeg er i øvrigt nærmest ligeglad lige pt med fremtidens folkeskole. Jeg vil bare gerne se, at mine børn lige nu får en rimelig undervisning – på minimum niveau med sidste år. Og det ser jeg simpelthen ikke. Der er plads til en del mere “fyld og en form for fordybelse og vi sidder i grupper og vi tager ud af huset osv”. Altsammen fint nok hvis man havde styr på og øvede de basale færdigheder først og fremmest. I 6. og 7. klasse har vi fx ikke set en eneste længere dansk aflevering endnu?! Ej heller matematik.
    Jeg kunne blive ved ..
    Men tak for indlæg – dejligt at nogle har energien og GØR noget.

  2. En lærer på Gug skole i Aalborg fortalte følgende historie: Til et event på skolen – det må have været bemeldte Flashmob – arrangeret af folk udefra, skulle børnene i kor råbe: »vi skaber fremtidens folkeskole«. Da de var færdige, spurgte et barn fra anden klasse: Hvorfor skulle vi stå og råbe »Vi skærer franskbrød i folkeskolen«, for det gør vi jo ikke?

    • Hihihi – situationen i en nøddeskal. Børnene fatter nada! Det var det første, jeg tænkte, da jeg så “flashmob’en”: Når man stuver alle børn sammen uden varsel, er det meget få, der fatter, hvad det handler om. Det ved alle, der har arbejdet på en skole.

  3. Hej Thomas.
    Det er snart på tide at gøre opmærksom på denne form for magt teknologi der ligger bag sådanne diskurser og hvordan de er forbundet til en form for konkurrencestatsstyring. Jeg er meget enig med dig og jeg syntes at det kunne være spændende med flere udtalelser fra forældre der oplever fremtidens skole som noget moderne halleluja…..ja ok måske er der også forældre der klapper i deres hænder og mener at det er det bedste der er sket for deres børn. Så kære forældre kom endelig frem og giv jeres mening til kende.
    Jeg har set nok og læst nok om fremtidens skole fra Ålborg.
    Kære politiker lad dem der ved noget om pædagogik og undervisning tag styringen, så skal skal fremtidens horisont nok tegne sig.
    Mvh Michael Hansen
    P.S. Tak fordi at du skriver om pædagogik og dannelse, Thomas.

  4. Alt er ikke læring og pædagogik. Sommetider foregår der ting i børn, som en pædagog – eller en forsker – ikke helt forstår … Og Thomas tror (fejlagtigt), at denne flashmob var eneste element i hele processen.

    Beklager, Thomas. Men at have læst i så mange år, gør dig ikke nødvendigvis ekspert i “rigtige børn”. Og “Fremtidens skole” er bestemt ikke synonym for “dårlig kvalitet”, jeg ved ikke, hvor du har dét fra.

    Tænk selv i nye baner. Det er bedre end at sætte sig ned og undlade at gøre noget – eller bruge tre år på at skrive en afhandling af, hvorfor børn ikke gider skolen eller bliver klogere.

  5. Skuffende, bagudrettet, usaglig og i bedste fald ligegyldigt – i værste fald nedbrydende indlæg fra Thomas Aastrup Rømer. Jeg ved det er sagt i tusindfold før – men jeg gentager gerne: Vi har verdens suverænt dyreste folkeskole, og vi har samtidig ikke et super godt produkt. Og dem der tør lave noget om, og dem der bakker op om det, både lærer og ledere, det er dem der kommer videre. I andre kan sidde og pege fingre og sige at det er ikke ligesom i gamle dage. Undskyld mig – men sluk for det ligegyldige ævl. Brug kræfterne, tiden, energien, og ikke mindst fællesskabets penge på at bidrage med _konstruktiv_ kritik. Den eneste her der er stakkels er dig Thomas og de medløbere som ikke vil forandring. Det er lysende klart, at når man laver noget om der påvirker over 40.000 ansatte lærers hverdag – så kommer det ikke til at forbigå nogen som helst i tavshed. Vi havde nogle arbejdstidsaftaler og personalegoder der var over 100 år gamle, nogle af dem funderet i lærernes arbejdsforhold fra efter første verdenskrig – alt imens resten af arbejdsmarkedet havde forandret sig drastisk – naturligvis var det på tide med en ændring. Ikke alle ændringerne i den nye reform er lige gode – men hellere dette end ingen ændringer! Og så må vi justere det ind på plads når det har fået sine ben at gå på. Men INGEN kommer nogen steder ved at skrive som du gør Thomas. Du tilføjer fremtidens folkeskole akkurat nul værdi – faktisk er der minus-vækst i dit indlæg – og det er ikke det nogen af os der gerne vil leve og opleve og lære og blive oplyst fremadrettet der har noget godt ud af. Det er super skuffende at en person med din indsigt og uddannelses niveau forvalter dit talent og din viden SÅ dårligt.

Skriv en kommentar