Nedenfor registrerer jeg løbende alle indlæg om Dorthe Staunæs’ og Malou Juelskjæs klage over mit blog-indlæg: “Danske pædagogiske tekster 1: Dorthe Staunæs’ opgør med den pædagogiske tradition“. Læs mere om sagen her.
Indlæggene er ordnet kronologisk med de nyeste først:
d. 12. juni
“Forskerfejde på Facebook“, journalistisk dækning i Djøfbladet, s.10-12.
d. 28. maj
“Had er det nye sort“, kronik i Information af lektor Thomas Winther Jensen.
d. 24. maj
“Et forsvar for dannelsen“, debatindlæg af Lone Nørgaard i Gymnasieskolen, nr. 5, 2015, s. 56.
d. 21. maj
“Skoleforskere forsøgte at lukke munden på kollega“, journalistisk reportage i Folkeskolen, nr. 10. (kommentar i Facebook-opslag).
“Det jeg hører dig sige…“, blogindlæg på www.folkeskolen.dk af Brian Degn Mårtensson.
d. 17. maj
“Managementsyge“, leder i Jyllands-posten. (kommentar i Facebook-opslag).
d. 12. maj
Den grundende grunds u-berolighed – svar på Dorthe Staunæs’ og Malou Juelskjærs: “Det beroliger os!”, kommentar på www.thomasaastruproemer.dk til indlæg fra d.11. maj (kommentar i Facebook-opslag).
d. 11. maj
“Kritisk tænkning, ja tak!“, leder af redaktør Birgitte Stoklund Larsen i Dansk Kirketidende (Facebook-opslag).
“Det beroliger os!“, Dorthe Staunæs’ og Malou Juelskjærs kommentar til universitetets afgørelse på www.folkeskolen.dk. Se mit svar under d. 12. maj.
“To pædagogiske love“, Facebook-kommentar af T.A. Rømer.
d. 9. maj
“Lektor frifundet for “tilsvining”“, journalistisk dækning i Jyllands-posten (forkortet version i papiravisen d. 10. maj). (Facebook-opslag).
“Afgørelse i klagesag“, omtale af sagens konklusion på www.thomasaastruproemer.dk. (Facebook-opslag).
d. 8. maj
“Jagten på forskere med integritet“, læserbrev af lektor Lone Nørgaard i Kristeligt Dagblad (Facebook-opslag).
d. 7. maj
“Forskere på Aarhus Universitet gik lige i Thomas Rømers fælde“, uddannelsesredaktør Jacob Fuglsangs kommentar til sagen i Politiken (kopieret fra infomedia). (Facebook-indlæg).
d. 6. maj
“Historien er som den er – svar på Staunæs’ og Juelskjærs “Og nu til en anden historie“, mit eget svar til Staunæs’ og Juelskjærs indlæg fra d. 5. maj. udgivet på www.thomasaastruproemer.dk. (Facebook-opslag)
“Tak til alle“, Facebook-opslag af T.A. Rømer
d. 5. maj
“Og nu til en anden historie“, indlæg af Dorthe Staunæs og Malou Juelskjær på folkeskolen.dk (se mit svar under d. 6. maj).
“Aarhus Universitet indfører antimobbepolitik”, satirisk kommentar i Rokoko-posten (Facebook-opslag).
“blogs, vandrør og Aarhus-sagen“, indlæg af Gunver Lystbæk Vestergård på www.videnskab.dk (Facebook-opslag).
“Er og bør“, Facebook-opslag af T.A. Rømer
d. 4. maj
Svar på Dorthe Staunæs’ og Malou Juelskjærs: “at takke ja og at takke nej – præmisser for kritisk debat”, blogindlæg på www.thomasaastruproemer.dk. (Facebook-opslag)
d. 3. maj
“Under al kritik“, leder i Berlingske (Facebook-opslag)
“At takke ja og takke nej – præmisser for kritisk debat“, indlæg af Dorthe Staunæs og Malou Juelskjær på folkeskolen.dk.
“To refleksioner over hvad der sker“, kommentar af T.A. Rømer
d. 2. maj
“Forskermobning“, GroftSagt-indlæg af Klaus Kjøller i Berlingske (Facebook-opslag).
“Mangfoldighedsledelse“, GroftSagt-indlæg af Hans Hauge i Berlingske (Facebook-opslag).
“Offentligheden skal vide, at forskning ikke er værdifri“, interview med lektor Claus Emmeche i Information (Facebook-opslag).
d. 1. maj
“Kritikkultur“, indlæg på www.folkeskolen.dk af Morten Nissen og Helle Rabøl Hansen fra Staunæs’ og Juelskjærs fagmiljø “Organisation og læring” ved DPU. (min egen FB-kommentar.)
d. 30. april
“Aahus Universitets ledelse forfølger kritikere” bringer et indlæg om sagen“, indlæg af Konsesrvative Studenter (Facebook-opslag).
“Er alt tabt?”, indlæg af lektor Brian Degn Mårtensson på www.folkeskolen.dk. (Facebook-kommentar).
“DPU: Cyber-bullying i akademisk tvist?” (2. udgave). (Facebook-opslag på 1. udgaven).
“Den virkelige tekst: om at gengive en tekst “korrekt”“, blogindlæg på www.thomasaastruproemer.dk (Facebook-opslag),
d. 29. april
“Forskere er også gode til at være onde“, journalistisk dækning i Berlingske.
d. 28. april
“Stridbar lektor må ned på kontoret“,journalistisk dækning i Berlingske, (også i Aarhus Stiftstidende) — (Facebook-opslag).
“Lektor indkaldt til samtale for “tilsvining””, Journalistisk dækning i JP (Facebook-opslag)
Der er startes en underskriftsindsamling med udgangspunkt i sagen (se f.eks. Heine Andersens og Niels Christians Sauers opfordring) (der samles 926 underskrifter på et døgn)
Sagen omtales på den norske blog “mestremestre ikke.no“.
d.27. april
“Kritik=mobning“, Facebook-kommentar af T.A. Rømer
d. 26. april
“En nødvendig fejde”, indlæg af lærer Erik Schmidt på www.folkeskolen.dk. (Facebook-opslag).
“Dorthe Saunæs som radikalt eksperimenterende begrebseksperimen.tator“, indlæg af lektor Brian Degn Mårtensson på www.folkeskolen.dk. (Facebook-opslag)
Diverse facebook-tråde d. 25-27. april:
I de første dage drøftes sagen flittigt på Facebook. Alle tråde jeg har kendskab til støtter mit synspunkt. Her er nogle af trådene:
- Historikeren Jes Fabricius Møllers tråd
- Teologen Torben Brammings tråd
- Historikeren Michael Böss’ tråd
- Samfundsforskeren Heine Andersens tråd
- Lektor Brian Degn Mårtenssons tråd(Mårtensson er aktuel med bogen “Konkurrencestatens pædagogik” på Aarhus Universitetsforlag)
- Professor Svend Brinkmanns tråd
- Filosoffen Asger Sørensens tråd
- Juristen Jacob Mchangamas tråd
- Min egen tråd
d. 25. april: En dr. phil og forskningsleder siger om sagen:
”Sikke noget. Ja, man kan blive noget i tvivl, om alle disse samarbejder mellem universiteterne og praktikerne er ved at gøre det af med Karl Poppers demarkationskrav til videnskab, nemlig at den principielt skal udsætte sig selv for kritik. Er der her en uklarhed i forholdet mellem ren videnskab og anvendelsesorienteret forskning?
Jeg kender ikke Staunæs’ og Juelskjærs forskning og kan derfor ikke vurdere, om de har et andet anliggende end dét, der viser sig for dit blik. Men, så vidt jeg kan se, har du på fair måde givet Staunæs god mulighed for at påpege saglige fejl i din redegørelse, ved at du gjorde hende opmærksom på dit indlæg og på hendes mulighed for efterfølgende at kommentere. Jeg synes ikke, at det du skriver er præget af “had”.
Jeg ved ikke, om man kan stille krav om, at en kritik, som den du fremfører, skal foregå i videnskabelige medier. Der var, så vidt jeg husker, nogle synspunkter i Bjørn Lomborg-diskussionen, som gik i retning af, at han skulle have sendt sine resultater til peer review, og ikke begynde i avisen. Men den forskning, du replicerer til, indgår jo i hvert fald delvis selv i den offentlige debat, fx de slides, du refererer til.
Jeg håber meget, at din argumentation får stillet sagen i bero.”
d. 25. april
Sagen offentliggøres på herværende hjemmeside —- (Facebook-indlæg)
fra d. 15. april til d. 25. april: Nogle kommentarer i forbindelse med offentliggørelsen af det oprindelige blog-indlæg:
- Lektor ved DPU, Asger Sørensen, skriver på Facebook: ”Endnu en vigtig analyse fra Thomas’ hånd”.
- Lektor Brian Degn Mårtensson, skriver på Facebook: ”God analyse Thomas. Jeg er meget enig”.
- En af landets førende seminarielærere i pædagogik, Karen Marie Hedegaard, skriver på Facebook: ”Skarp analyse, som viser, hvordan pædagogik og ledelsesteori ud fra poststrukturalisme/anvendt psykologi bygger på en instrumentalistisk fejltagelse, da den er uden fundering i etik og dannelse, og ikke kan gøre rede for sit normative grundlag – det bliver ren tilpasning og manipulation”.
d. 15. april
Offentliggørelse af indlægget “Danske pædagogiske tekster 1: Dorthe Staunæs’ opgør med den pædagogiske tradition” på www.thomasaastruproemer.dk (Facebook-opslag).