Ny Nordjysk Skole: Læringsideologi i Aalborg Kommune

I Aalborg Kommune er man gået all in på læringsideologien. Det sker i samarbejde med UCN, der efterhånden er en af de centrale professionshøjskolespillere i landet indenfor dette stakkels emne. Lars Qvortrups LSP, der jo også har rod i Aalborg, spiller formodentlig også en rolle, selvom jeg ikke er sikker, og John Hatties begreber flyder over det hele. Det hele bekræfter faktisk en overordnet tese, jeg har, som jeg kort vil omtale i bunden.

Det seneste nordjyske udspil kan man læse om i nedenstående link. Det handler om kommunens ”store indsats”, de såkaldte ”læringssamtaler”, hvor alle interessenter fra top til bund skal ”blive knivskarpe til at tale om læring”, både på alle forvaltningsled og med forældre og elever. Det er “klasseledelse all inclusive”, som Dorthe Staunæs har kaldt det.

Man skal, hedder det i tidens ånd, have en skolekultur, der er præget af ”synlige mål, feedback og evaluering”. Man kan også læse, at ”øget læring er vores fælles retning”, dvs. at alle skal ”samtale om undervisningens effekt”. Ja, vi får ligefrem i bedste Bjarne Corydon-stil at vide, at ”en klar retning skaber fremdrift og motiverer alle parter i læringssituationen”.

Det er det, man kalder for “konkurrencestatspædagogik”, og det skulle efter sigende være “et vilkår”. Jeg ved nu ikke….?

 

1. Læringssamtaler med eleverne

Inde på kommunen sidder der en ”læringschef”, ligesom der forresten også gør i Hedensted og mange andre steder. Det er slut med ”skoler”. Nå, men læringschefen i Aalborg hedder Kristina Kristoffersen. Hun udtaler følgende:

”Det afgørende er, at eleverne ved, hvad de skal lære, hvor langt de er fra målet, og hvad de skal gøre for at komme i mål”.

Og det skal lærere og elever så læringssamtale om på en effektiv, fremdriftsagtig, fokuseret og klar måde dag ud og dag ind.

Det er ren Hattie-instrumentalisme, som ikke er en lærer værdig. Tænk at være barn eller forældre og skal høre på disse tomme slagord hver dag i 15 år. Ærligt talt: Så hellere spille computer.

 

2. Læringssamtaler mellem lærerne

På hver skole er der ansat ”læringsvejledere”, som skal ”holde gryden i kog”. Og hvis du er ”nyansat” med en selvstændig ide, så kommer læringsvejlederen for at læringssamtale med dig, indtil du har forstået ideologien. Læringsvejlederen “vil hjælpe og vejlede dig i arbejdet med at udvikle en god praksis, hvor elevernes læring har højeste prioritet”. Så kan du lære det. Har du lært det? Har du nu langt om længe glemt al den pædagogik, du har lært om, og som du har erfaring med?

Godt, så er du hermed læringsrenset i en ren læringspædagogisk læring.

 

3. Læringssamtaler mellem lærer og skoleleder og mellem skoleleder og forvaltning

Og vi kan kravle videre op i systemerne: Skolelederen har også ”læringssamtaler” med lærerne, hvor man fokuserer på læringsresultaterne. Og ved I hvad: Der er sørme også læringssamtaler inde på kommunens skoleforvaltning. Her kan skolelederne – som jo lige har haft læringssamtaler med lærerne, som jo selv har haft læringssamtaler med eleverne – nu stå ret overfor Karina Kristoffersen, som må være en blanding af Grundtvig, John Dewey og Mandela?

Venstre-rådmanden, Tina French Nielsen, som jo bestemmer over Karina Kristoffersen, er heller ikke nogen blød pædagog. Læs hende her i karakteristisk ny-nordjysk læringsstil:

”I Aalborg er der ikke fri leg med børns læring. Samarbejdet med UCN bidrager med en masse pædagogisk og forskningsmæssig viden, som vi bringer i spil på skolerne. Det kvalificerer læringssamtalerne og sikrer, at vi arbejder metodisk og forskningsbaseret med elevernes læring”.

 

4. ”Feedback” betyder ideologisk ensretning og centralisme

Nogen synes nok, at det lyder godt med ”feedback”? De tror, det har noget at gøre med pædagogik? Men det har det ikke. Det er bare et stort centralistisk ensretningsbegreb, der lukker pædagogik ude. Centraliseringen ligger faktisk allerede i John Hatties forståelse af feedback-begrebet. Aalborg Kommune er bare den praktiske konsekvens.

 

Diverse links:

  1. Aalborg Kommune om læringssamtaler: http://media.wix.com/ugd/6ec2a0_84056371d9254655820873e9f73558bc.pdf
  2. Læringssamtaler i Horsens: http://www.folkeskolen.dk/563622/horsens-ledelse-holder-laeringssamtaler-med-laererne
  3. Lektor Niels Jakob Pasgaard omtale af læringssamtale-initiativet: https://www.facebook.com/nj.pasgaard/posts/10210711700966239?pnref=story
  4. Analyse af John Hattie: http://www.thomasaastruproemer.dk/kritik-af-john-hatties-teori-om-visible-learning.html
  5. Omtale af læringssituationen i Hedensted Kommune: 

Skoleleder Grethe Andersen, som var med i Ny Nordisk Skole og i mange andre sammenhænge har skrevet to teknokratiske blogs om læringssamtalerne i Aalborg:

  1. Grethe Andersens blog fra 2015: http://www.danskekommuner.dk/Blog/Grethe-Andersen/Laringsledelse-og-laringssamtaler/
  2. Grethe Andersens blog fra 2016: http://www.danskekommuner.dk/Blog/Grethe-Andersen/Laringssamtaler-skaber-laring/

Andre blogindlæg om Aalborg Kommune (ældst nederst):

 

Skriv en kommentar