1.
Alle ting har en økonomi, men ingen ting er økonomi.
Konkurrencestaten reducerede alle ting til økonomi. Dens fortalere troede, at fordi tingene havde en økonomi, så var tingene også økonomi. Dermed blev landets pædagogik ødelagt.
Men hvad gør så biostaten? Jo, den forstærker konkurrencestatens konsekvens. Biostaten tager nemlig også økonomien ud af de allerede tømte ting. Det betyder, at tingene først mistede deres tingslighed, men nu også deres økonomi. Men hvad er der så tilbage? Så er der kun biologien tilbage. Alle ting reduceres nu til biologiske processer, til virus og smitte og bakterie. Dermed reduceres socialt liv og pædagogik ikke blot til at være konkurrencestatspædagogik , men nu også til biostatslig smittepædagogik.
Jeg arbejder pt med følgende struktur:
Værdi | Styringslogik | Psykologi | Pædagogik | |
Demokratisk stat | Frihed | Uddannelse | Kærlighed | Kundskaber |
Konkurrencestat | Økonomisk vækst | Økonomiske kurver | Opportunisme | Læring |
Klimastat | Minus kulstof | Co2-kurver | Eksistentiel skam | Dark Pedagogy |
Biostat | Minus smitte | Smittekurver | Social skam | Dataficering og afstand |
2.
Man siger, at coronaen er farligst for de gamle. Det er ikke rigtigt, for de har jo fået et helt liv blandt verdens ting. Coronaen er meget farligere for de unge. Ikke fordi de dør, for det gør de ikke, men fordi de mister til-værelsen til fordel for en ny eksistens som smittebærer. Derfor vil der brede sig en ny form for desperat ungdomssløvhed, depression og skam ved socialt samvær og ved liv i det hele taget. Denne sociale skam lægger sig oven i Klimaets eksistentielle skam. Det er ud af denne livløse skamfuldhed at livet standser og erstattes af identitet, krænkelse, data og ”dark pedagogy”. Med mindre de unge tager ansvar og bryder logikken.
3.
I Deadline havde Jacob Rosenkrands d. 22. april to fine diskussioner, som hang dybt sammen. Først havde han interviewet skoleleder Peter Ulriksen, som tidligere har kaldt den nye coronaskole for ”et overgreb” mod pædagogikken. Og Ulriksen står ikke alene. BUPL og ledende børneforskere været ude med en lignende kritik af Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger (jf. ST 30). Undervisningsministeren var inviteret til at svare, men havde slet ikke sans for problemstillingens dybde. Hun mener bare, det handlede om at give ”et kram” og at ”børn er børn”. Disse to floskler gentages i uendelighed, men de dækker over en omkalfaltring af den pædagogiske praksis’ essens. Først til sidst måtte ministeren indrømme – efter Rosenkrands’ vedholdende spørgen – at coronaen kunne sætte sig i en hel generations sind og sociale forståelse. Men hun fastholdt, at den biopolitiske præmis også skulle gælde for børnene.
(Efterfølgende, d. 23. april, har Sundhedsstyrelsen faktisk forsøgt at trække lidt i land, men den fastholder stadig anbefalingerne og fortsætter også med de to floskler. Sundhedsfaglighed og pædagogik er modsætninger. Det er helt klart. Det går galt, når sundhedssystemet breder sig ud over det hele.)
Dernæst var der en debat mellem lektor i offentlig ret ved Københavns Universitet, Jesper Olsen, og den socialdemokratiske debattør Niels Jespersen. Jesper Olsen mener, at demokratiet er under pres, både aktuelt og via en såkaldt ”langtidseffekt”. En bekymring han bestemt ikke står alene med. Jespersen mener det modsatte. Han mener, at nedlukningen er begrundet i en ”katastrofesituation”, som minder om besættelsestiden. Men det passer ikke. Der er ingen ”katastrofe”, blot nogle syge mennesker, og landets kritisable samarbejdspolitik med europæisk totalitarisme bør ikke være et eksempel til efterfølgelse. Desuden er tanken om, at et helt års biostatslig styring ikke skulle have langtidseffekter politisk naiv. Det skal man ikke have læst meget Foucault for at kunne forstå. Foucaults pointe var, at vi i en vis forstand lever med styringsregimer, som blev udviklet under kampen mod pesten. I dag er styringskonsekvenserne blot meget større og kraftfulde, så “langtidseffekten” kan sætte sig langt hurtigere igennem.
Jesper Olsen sluttede debatten med at sammenligne sine bekymringer for demokratiet med Peter Ulriksens bekymring for pædagogikken. Dermed endte programmet som en slags journalistisk kunsthåndværk. På den ene side stod er en tæt forbindelse mellem lov, politik og pædagogik, og på den anden side stod et Socialdemokrati, som hverken har sans for det ene eller det andet.
Link til Peter Ulriksens kritik: https://www.folkeskolen.dk/1840865/skoleleder-hygiejnereglerne-rammer-boerns-umiddelbarhed
Link til Deadline d. 22. april: https://www.dr.dk/drtv/serie/deadline_7111
Link til Jesper Olsens indlæg i Berlingske, d. 21. april: https://www.berlingske.dk/kommentarer/coronakrisens-voldsomme-og-aabenlyse-magt-har-radikaliseret-mig
Sundhedsstyrelsen trækker lidt i land vedr. anbefalinger til børnehaver: https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsen-erkender-vejledning-til-institutioner-var-ikke-klar-nok
4.
Professor i biologi, Mogens Petersen, havde i Politiken d. 22. april et indlæg, som forholdt sig kritisk til regeringens hold afstand-ideologi. Petersen skriver: ”Det er en håbløs strategi at lade hele befolkningen forblive sociale gidsler på 2 meters afstand af hinanden i årevis”. Han mener også, at ”alle rådata peger på. at vi er gået totalt i selvsving”. Petersen opfordrer også til at man får et mere naturligt forhold til de få dødsfald:
”De fleste mennesker, der i den seneste tid er døde i Danmark, har heldigvis levet et langt liv, men har haft lidelser, som gør, at deres krop ikke kan klare corona, influenza eller andre infektioner. Er det så forfærdeligt at sige, selvom det er det, vi ser hver eneste dag livet igennem”.
Og videre:
”Vi er fanget i vor egen dødsspiral og vil ikke indse, at corona ikke er mere dødelig for den almene befolkning end de værste influenzaer”
Og endelig:
“Intet står hugget i sten, og vi kan alle miste, men vi bliver nødt til at leve livet forlæns. Vi kan ikke gemme os mere i denne omgang (…)”.
Petersen: ”Fortæl os nu tingene som de er, Mette F.”, Politiken d. 22. april (ikke på net)
5.
En ting har man da lært om sundhedsforskningen i disse uger, nemlig at den er ligeså indbyrdes uenig som alle mulige andre forskningsområder, og at denne uenighed forstærkes, for ikke at sige eksploderer, når den skal udmøntes i politiske og sociale anbefalinger og krav.
Nogle går ind for flokimmunitet, andre går ind for tests, og inden for begge strategier er der alle mulige forskelle, og nogle synspunkter går på tværs. Så må en flok gymnasieelever gerne tage i sommerhus, så må de ikke. Så skal børn holde afstand, og så skal de ikke osv.. Så får vi at allernådigst at vide, at vi gerne må have sex osv. ud i den omtågede nattehimmel. Den ene selvbestaltede forsker, professor, embedsmand eller sundhedsekspert efter den anden har meninger om alt mellem himmel og jord. Det er et nyt ”vismandskollegium”, som er blevet tildelt en uhørt magt i samfundet. Først fik vi de økonomiske vismænd, så fik vi kompetencevismændene, og nu har vi så fået smittevismændene.
Så det der med ”forskningen viser”, bør ikke styre praksis. Den erfaring kender jeg fra pædagogikken. Så snart nogen siger, at ”forskningen viser” at en pædagog skal gøre dit og dat, så ved jeg med 100% sikkerhed, at der er tale om dårlig og skråsikker forskning, som vil ødelægge pædagogisk praksis uden sans for tingenes indhold og helhed.
Tidligere smittede tanker:
Smittede tanker 1: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-d-12-marts.html
Smittede tanker 2: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-2-d-13-marts.html
Smittede tanker 3: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-3-d-15-marts.html
Smittede tanker 4: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-4-d-16-marts.html
Smittede tanker 5: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-5-d-17-marts.html
Smittede tanker 6: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-6-d-18-marts.html
Smittede tanker 7: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-7-d-19-marts.html
Smittede tanker 8: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-8-d-20-marts.html
Smittede tanker 9: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-9-d-21-marts.html
Smittede tanker 10: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-10-d-22-marts.html
Smittede tanker 11: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-11-d-23-marts.html
Smittede tanker 12: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-12-d-24-marts.html
Smittede tanker 13: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-13-d-25-marts.html
Smittede tanker 14: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-14-d-26-marts.html
Smittede tanker 15: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-15-d-27-marts.html
Smittede tanker 16: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-16-d-28-marts.html
Smittede tanker 17: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-17-d-29-marts.html
Smittede tanker 18: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-18-d-30-marts.html
Smittede tanker 19: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-19-d-31-marts.html
Smittede tanker 20: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-20-d-2-april.html
Smittede tanker 21: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-21-d-4-april.html
Smittede tanker 22: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-22-d-5-april.html
Smittede tanker 23: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanke-23-d-6-april.html
Smittede tanker 24: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-24-d-8-april.html
Smittede tanker 25: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-25-d-10-april.html
Smittede tanker 26: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-26-d-12-april.html
Smittede tanker 27: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-27-d-13-april-med-fuld-udskrift-af-kaare-quists-interview-med-mette-frederiksen-i-21-soendag-d-5-april.html
Smittede tanker 28: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-28-d-15-april.html
Smittede tanker 29: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-29-d-19-april.html
Smittede tanker 30: http://www.thomasaastruproemer.dk/smittede-tanker-30-d-22-april.html