True North-koncept i Ny Nordisk Skoles tomme skal

Først laver regeringen en Ny Nordisk Skole, der hviler på en afvisning af nordiske skoletraditioner; ny = ikke, som jeg plejer at sige. Ny Nordisk Skole ender derfor i en blanding af mellemledertænkning, læringsteknokrati og irriterende kommunalt pluddersprog.

Dermed er man efterladt med en tom skal, man falsk kalder ”nordisk”. Men en skole kan jo ikke være tom, og derfor må man putte noget i den. Hvad putter man i en tom Ny Nordisk Skole-skal, udover lidt pisa-tænkning og den slags? Ikke noget ordentligt, for det har man jo udelukket ved sit “ikke”. Nej, man putter noget, man kalder for Sandt Nordisk, noget True North. Og netop True North er navnet på en ny konceptpædagogik, der passer som fod i hose til Ny=ikke filosofien, og som de tomme skolereformskommuner nu kan fylde deres lærere med.

True North ledes af Nicolau Moltke-Leth, der er både master i positiv psykologi, jægersoldat og NLP-coach, og pædagogikken er båret af en blanding af X-faktor-, konsulent- og læringstils-filosofi. Der er, helt i overensstemmelse med Ny Nordisk Skole, ingen referencer til dansk eller nordisk pædagogisk tænkning overhovedet. Konceptet handler om ”at finde den bedste version af sig selv”, og om ’se, føle, røre, gøre’-læring. Læreren skal udvikle et ”læringskompas, et fundamentkompas og et karakterkompas”, og denne “kompas”-tænkning spiller en nærmest filosofisk rolle (se nedenfor). Lytter man til de ledsagende videoer, repeteres disse temaer af kursusdeltagerne på en måde, så man bliver helt trist.

Det Sande Nordiske skal udgøre en ikke-nordisk læringskerne i en tom Ny Nordisk ramme. Et vigtigt formål for True North Konceptet er da også at understøtte skolereformen; altså at understøtte Ny Nordiske Konceptet. Ministeren er helt forudsigeligt begejstret for den “meget målstyrede undervisning” og de “varierende undervisningsformer”, hvilket netop er Ny Nordisk Skoles snakkende og hoppende kodeord.

Jeg troede egentlig, at True North mest solgte pædagogiske aktiviteter for unge med vanskeligheder, som man kunne se det i Drengeakademiet. Det gør de også, og det er fint nok, så længe man kan mærke noget seriøs socialpædagogik i omegnen. Måske kan metoderne og engagementet stive en svag sjæl af, ligesom Minnesota-kuren kan være god for misbrugere. Og måske finder man en sjov og god teknik her og der, det er klart.

Men der er ingen tegn på selvbegrænsning nogle steder, og nu rejser man derfor rundt og sælger almenpædagogisk “træning” til kommuner og professionshøjskoler, altså til almindelige lærere, der kan risikere at blive sandt nordisk bænket i en hel uge og måske i flere år. Ja, selv eleverne udsættes for den Ægte Nordiske konceptpædagogik. Dermed er vi altså inde i de almenpædagogiske områder, som vedrører selve pædagogikken, og på den måde forlader vi det tekniske og det socialpædagogiske.

Frederikssund kommune har f.eks. købt sådan et uge-koncept for alle byens lærere, som bliver ”trænet”, og kommunechefen har ”målt mere ro i klassen”, så hun er glad (hvad har det mon kostet?). Og i Aarhus kommune har True North endda haft et ”mangeårigt samarbejde”, hvor ”hundredvis af lærere er blevet trænet og løbende implementerer effektive undervisningsstrategier i kommunens skoler. Mere end tusind elever har deltaget i femdages overnatningscamps og lever nu mere ansvarlige, positive og målrettede liv.”

Det lyder efter mine begreber som en skrækkelig lejrskole, hvor børnene udsættes for en masse konsulent-huttelihut af ”strategitrænede” lærere, i stedet for at lære dem noget helt almindeligt om naturen og et ordentligt fællesskab, som man gør på en virkelig nordisk lejrskole.

Og i Aarhus er der sørget for, at True North er blevet et gennemtrængende og selvgenererende koncept: ”En udvalgt håndfuld lærere fra Aarhus Kommune har modtaget specialiseret træning af True North’s eksperter indenfor lærertræning og elevuddannelse. Disse lærere har opnået en dybere forståelse af lærer- og elevprogrammerne og har haft en integreret rolle i at facilitere disse programmer. På sigt vil de lede og gennemføre alle programmer selv og på den måde skabe en stærk ændring i egen kommune.”

Det lyder som Scientology i mine øre. En ”dybere forståelse” i intetheden, og denne intethed skal så genskabe sig selv i kommunens i forvejen pressede organisation, der udgør en form for indre i Ny Nordisk Skole, altså en tom skal, der hviller på et opgør med det nordiske.

 

Idegrundlaget

Hvad bygger True North-konceptet på?

”True North læringssystem sammenfatter forskning på alle områder, som relaterer til uddannelse og giver dig strategier, som dokumenteret har den mest signifikante indflydelse på elevernes læring. Det handler ikke om den nyeste trend eller dille. Det handler om, hvad der konsekvent virker. (min kursiv, TR)

Selvom der står, at True North  er et “læringssystem”, der “sammenfatter forskning”, er det faktisk lidt svært at gennemskue, hvad man tænker på. Men lærerstaben og den bagved liggende styrelse består mest af folk med baggrund i positiv psykologi og den såkaldte NLP-metode, og jeg kan love læseren for, at det ikke er pædagogikkens og faktisk heller ikke læringsteoriens højborge, man her læner sig op af. NLP er et i pædagogisk forstand primitivt selvudviklingskoncept, og positiv psykologi er helt afhængig af en mere sammenhængende pædagogisk ide, hvilket jo er totalt fraværende her, eftersom vi er inde i en tom skal.

Det hele foregår i et bur tømt for indhold og dannelse, som man fra politisk hold jo har gjort op med i Grunden. Derfor forbindes, i ny-sprogets ødelæggende ånd, det Ægte Nordiskes koncept med det Ny Nordiske koncept, og det hele ender som en blanding af teknokrati og jægersoldat-konsulentsprog under “det positives” faner, dvs. det stik modsatte af det “nordiske”.

Er det ikke utroligt, at nogen kommune hopper på den slags? Det kan man kun, hvis man bor i en tom ministeriel Ny Nordisk Skole-skal; i et bur, hvor man flytter pinde, så der kan scores på en af Ny Nordisk Skoles små tests; I et bur, der har låst virkeligheden ude.

Og det er, kan man læse, åbenbart slet ikke ”en dille”? Suk!

Her er et uddrag af den bagvedliggende kommercielle og totalt hjælpeløse filosofi, der minder om en dårlig udgave af X-faktor:

Som virksomhed bruger vi denne metafor (Kompasset, TAR) i relation til den rejse, vi alle er på i livet. Vi tror på, at et indre kompas guider os gennem hele vores liv. Når det er rettet mod vores sande nord, vil vores kompas guide os til at være den bedste version af os selv. Der er dog påvirkninger i livet, der til tider skubber eller trækker os væk fra denne kurs. Disse “magnetiske” påvirkninger kan være de budskaber, vi modtager fra medierne om, hvordan vi skal handle eller se ud, eller det kan være påvirkninger fra vores jævnaldrende. Mange påvirkninger har potentiale til at få os lidt (eller meget) ud af kursen mod vores individuelle True North. Forskning viser, at følger vi visse principper eller ”kompaspunkter”, ledes vi i retning af vores sande nord. Vores virksomhed, True North, har designet produkter og kurser, som kan støtte elever, lærere, ledere og forældre i at blive på deres vej mod den bedste version af dem selv.”

Lad kursiven blinke lidt og overvej så, om du har lyst til at sende dit barn på en True North Camp i Ny Nordisk Skole i en opdateret kommuneskole 2,0.

Det er den moderne lejrskole.

Flygt!

 

Referencer:

True Norths hjemmeside: http://www.truenorth.dk/drivkraften/

Artikel i Berlingske om Frederikssund kommunes True North-kursus: http://www.b.dk/nationalt/kommuner-sender-skolelaererne-i-traeningslejr

Ny Nordisk Skole-ministerens modtagelse af Sand Nordisk-konceptet: http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Fyn/2015/03/13/155611.htm

4 tanker om "True North-koncept i Ny Nordisk Skoles tomme skal"

  1. Tak igen!
    kan anbefale “DJØF med løg på”, en standup film, kan ses på ne flix. I den fortælles et helt univers af og en mellemleders kæmpe arbejde med at skabe en weekend for 800 mellemledere, på Nyborg strand, der ikke må få noget som helst ud af det. Det er lige i tråd med dine iagttagelser om den tomme skal – det er helt hen i vejret…

  2. Hej Thomas
    Jeg har været lærer i folkeskolen siden 2001.
    Jeg har været lærer på True North Efterskole siden opstarten for 1,5 år siden.
    En skøn blanding mellem den ærke danske (nordiske) efterskolemodel og nogle af de ting/værktøjer som True North prøver at bring i spil i arbejdet med eleverne.

    Folkeskolen er en mastodont supertanker der trænger til at blive gjort noget ved.
    Mine egne erfaringer er at folkeskolen er ved at blive den tomme skal, hvor politiske agendaer og tomme floskler stortrives. Det lyder som om du vil være enig i dette?

    Jeg tror du skal betragte True North’s tanker som et udspil til, hvordan man også kan arbejde med eleverne på.
    Som så meget andet i den pædagogisk/didaktiske verden handler det jo om, at tage til sig hvad der fungerer for en som lærer, skole og elev.
    ….og så lade janteloven være lidt mindre målestok for ens holdninger!

    Men jeg er overbevist om at hvis du vil, er du velkommen til at komme forbi……

  3. Interessant tekst, Thomas. Kan du uddybe, om dit kendskab til True North blot bygger på de referencer, du skriver?

Skriv en kommentar